TTO GLOBE SCIENCE FAIR

Praktische info

Locatie

wisdom and wonder paviljoen

De Science Fair vindt plaats op Wageningen UR op het Wisdom and Wonder paviljoen (Droevendaalsesteeg 4, Wageningen)

Programma Science Fair  8 juni 2018

09:00 opbouwen stands
10:30 opening
11:15 presentaties door leerlingen achter stand
12:45 lunch en rondleiding
14:15 GLOBE games (leuke activiteiten met inhoud)
15:15 uitreiken prijzen (door ambassadeur VS)
16:00 einde

 

Aanmelden als bezoeker
Teams van tto scholen uit het hele land komen hun onderzoeksresultaten presenteren op de Science Fair. Wilt u het evenement meemaken als bezoeker, dan kunt u zich hier aanmelden.
GLE 2018 Banner

Prijs

We hebben dit jaar een fantastische prijs: het winnende team gaat naar de GLOBE Learning Expedition in Ierland.
Deze prijs is aangeboden door de ambassade van de VS en wordt aan het winnende team overhandigd door de ambassadeur van de VS.

Datum:
1-6 juli 2018

Prijzenpakket:

  • GLOBE reserveert en betaalt een hotel voor maximaal 6 personen (3-4-5 leerlingen en 1-2 docenten, bij deelname van 5 leerlingen kan er dus max 1 docent mee)
  • GLOBE betaalt de registratiekosten van $300 per persoon
  • GLOBE stelt €200 per deelnemer aan reiskosten beschikbaar (de school boekt en betaalt de reis zelf)

Meerkosten aan de reis en eventuele overige kosten, dienen door de school zelf betaalt te worden.

Reiskosten:
We hebben gecheckt wat de kosten op dit moment (februari) zijn. Ze kunnen uiteraard nog veranderen.
€150,- vliegticket naar Cork (reistijd: 1 uur 50 minuten)
€15,- trein van Cork naar Killarney (reistijd: anderhalf uur)

Voorwaarde:
De enige voorwaarde die we stellen is dat we graag een leuk filmpje en foto’s en veel rumoer op social media willen zien.

Meer info:
Zie internationale GLOBE website…

 

Onderzoeksrapport uploaden

Voorafgaand aan de Science Fair moet het onderzoeksrapport worden geupload zodat de resultaten wereldwijd gedeeld worden. Bij de TTO GLOBE Science Fair worden dezelfde criteria gebruikt als bij de internationale GLOBE Virtual Science Symposium. Details zijn te vinden in de criteria op basis waarvan de wetenschappelijke jury de beoordeling zal vellen.

Let op: bij het uploaden moet de docent inloggen met het GLOBE account of een leerling met een leerlingaccount (dit moet dan wel eerst door de docent zijn aangemaakt).

Rubrics2018

Onderzoeken moeten voldoen aan de criteria

globe vergadering

Voorwaarden

  • Per school kan er 1 team (minimaal 3 maximaal 5 leerlingen) niveau H/V 4/5 en 1 of 2 begeleidende docenten naar de Science Fair komen. Bij voorkeur laat de school meerdere teams onderzoek doen en bepaalt vervolgens zelf wie er wordt afgevaardigd.
  • De docent begeleidt de leerlingen bij het schrijven van een onderzoeksrapport en laat ze dit uploaden naar de GLOBE website zodat ze beschikbaar zijn voor wetenschappers en scholen wereldwijd.
  • Het project voldoet aan de GLOBE Virtual Science Symposium Criteria. Dit betekent o.a. dat je alles mag onderzoeken wat je wil als er maar ook GLOBE meetprotocollen gebruikt worden in het onderzoek. De GLOBE metingen zijn ook geüpload naar www.globe.gov
2017_06_09_4111

Presentatie achter de stand

Leerlingen presenteren hun resultaten tijdens de Science Fair achter de stand aan elkaar, aan de aanwezige docenten en overige genodigden. Ze hebben een tafel met achterwand en tonen daar:

  1. Het onderzoeksrapport dat tevens is geupload naar de website
  2. Een voor bezoekers aansprekende visualisatie van het onderzoek. Bijvoorbeeld een:

De jury loopt rond om de stands te beoordelen. Eén of twee leerlingen geven een pitch van 3 minuten over hun onderzoek. De overige leerlingen beantwoorden de vragen van de jury die daar op volgen. De jury zal tevens een of meer vragen stellen over het onderzoeksrapport.

Beoordeling door de jury

De jury baseert haar oordeel op 2 onderdelen en gebruikt daarbij de criteria:

  1. Het onderzoeksrapport.
  2. De stand.

Hierbij wordt uiteraard ook op taalvaardigheid gelet.

Lesopzet

Hieronder volgt een kort overzicht van de lesopzet. Details worden verderop besproken.

FASE I. Introductie door docent

  • ​Introductie GLOBE en de Science Fair in de klas. (1 lesuur).
  • Buiten metingen doen onder begeleiding docent om gevoel voor meetinstrumenten te krijgen (enkel of dubbel lesuur).
  • Leerlingen laten nadenken over een onderzoeksvraag en liefst ook het ontwikkelen van een onderzoeksplan (1 of meerdere lesuren).

FASE II. Leerlingen voeren hun onderzoek in groepjes uit

  • Docent begeleid op afstand. Afhankelijk van het gekozen onderzoek en de daarbij behorende opzet zijn de leerlingen een periode van een dag tot enkele maanden bezig. Willen leerlingen bijvoorbeeld verschillende bodemtypen vergelijken dan kan dat binnen een dag, maar willen ze ook een ontwikkeling in de tijd volgen, dan is daar meer tijd voor nodig.

FASE III. Leerlingen rapporteren over hun onderzoek

  • Leerlingen schrijven een onderzoeksverslag en uploaden dit.

FASE IV. Leerlingen presenteren resultaten op Science Fair

student zittend op globe
Arnold en Matthijs startup

Arnold van Vliet (Wageningen UR, Natuurkalender) en Matthijs Begheyn (GLOBE) met in de hand de wereldbol met alle deelnemende GLOBE landen.

Scientific Research Process

Om leerlingen onderzoeksvaardigheden aan te leren, verdient het aanbeveling om ze gestuurde vrijheid te geven. Door de steps in the scientific process te gebruiken, doorlopen leerlingen gestructureerd de stappen van een wetenschappelijk onderzoek, maar hebben ze tegelijkertijd wel de vrijheid om zelf onderzoeksvragen te bedenken en een eigen invulling te geven aan het onderzoek.Hier klikken om te bewerken.
scientific research process
Zonfotometer

Zonfotometer voor aerosolen onderzoek

Meetinstrumenten

GLOBE verkoopt zelf geen meetinstrumenten. Veel meetinstrumenten zijn standaard aanwezig op school. Bij ieder onderzoeksproject staat welke meetinstrumenten hierbij nodig zijn. Hieronder volgen enkele tips voor webshops:

kaart met landen

Internationaal samenwerken

Met een netwerk van 31.000 scholen biedt GLOBE veel gelegenheid voor samenwerken.

  • Gebruik de collaboration finder om scholen/docenten te vinden om mee samen te werken
  • GLOBE is bezig met het ontwikkelen van een ‘online GLOBE classroom’. Hierin kunnen scholen makkelijk samenwerken en resultaten delen. Ben je hier in geïnteresseerd, neem dan contact op met Matthijs, dan kunnen we iets voor je opzetten.

 

Discussieforum

Heb je discussiepunten of suggesties die je met alle deelnemers wil delen? Doe dit op ons speciale TTO GLOBE Science Fair blog.
Mag in Nederlands of Engels. Uiteraard kun je ook op elkaar reageren.

Let op: er zijn twee websites

  1. www.globe.gov: alle scholen en door hen verzamelde meetgegevens. Ook staat er veel Engelstalig lesmateriaal (zie hieronder)
  2. www.globenederland.nl: hierop staat info voor Nederlandse scholen (zoals de pagina die je nu leest). Het lesmateriaal op deze site is in het Nederlands en dus niet geschikt voor de TTO GLOBE Science Fair.

Links naar ondersteunend materiaal op www.globe.gov

Onderzoeksprojecten van GLOBE

Binnen GLOBE zijn verschillende onderzoeken die leerlingen kunnen doen.
Metingen worden gedaan volgens protocollen zodat ze wereldwijd vergelijkbaar zijn.

Alle mogelijke GLOBE onderzoeksprojecten worden omschreven in de GLOBE Teachers Guide. Gebruik eventueel de search tool om materialen te zoeken (Uitleg ‘grade level).

Aanbevolen onderzoeksprojecten

  • Atmosphere (weer). Er zijn diverse protocollen, maar het makkelijkst is te beginnen met het dataformulier van de ‘integrated 1 day investigation‘. De hierbij behorende protocollen zijn te vinden in het atmosphere gedeelte.
    • Wolkenonderzoek. Met de pas gelanceerde observer app kunnen leerlingen met hun smartphone foto’s maken van wolken en deze vergelijken met foto’s vanuit de ruimte van die zelfde wolk. Ze dragen hiermee bij aan NASA onderzoek.
    • Aerosols (een verdieping binnen atmosphere). Aerosolen zijn vaste en vloeibare deeltjes die o.a. vrijkomen bij industrie en verkeer en waarschijnlijk een afkoelend effect hebben op de aarde.
  • Phenology green-up / green-down (natuurkalender). Het ontspruiten van bladeren in het voorjaar en verkleuren van bladeren in het najaar wordt beïnvloed door klimaatverandering.
    LET OP:  dit is het jaar van de European phenology campaign met o.a. de nieuwe GrowApp waarmee leerlingen door foto’s te maken van bomen gedurende het jaar time lapse filmpjes maken waarin je de boom door de seizoenen ziet veranderen. De GrowApp is een toevoeging aan de GLOBE protocollen, maar zelf geen GLOBE protocol. Wanneer je alleen de GrowApp gebruikt voldoe je daarom niet aan de voorwaarden van de Science Fair.
  • Hydrosphere. Waterkwaliteit zowel chemisch als biologisch.
  • SMAP. Doe bodemvochtmetingen en draag bij aan het kalibreren van de NASA satelliet SMAP die in 2015 gelanceerd is. De NASA wetenschappers rapporteren regelmatig over hun bevindingen en de resultaten van de leerlingen.

Gebruik eventueel de search tool om gericht te zoeken.

aerosolen2

Voorbeelden van scholen

Hebt u zelf voorbeelden?
Stuur ze svp naar info@globenederland.nl zodat andere docenten er ook hun voordeel mee kunnen doen.

Leerlingen die snel zijn, kunnen hun onderzoeksrapport ook indienen bij het internationale Virtual Science Symposium. Ook hierbij maak je kans op financiele ondersteuning om naar de GLOBE Learning Expedition in Ierland te komen.

  • Informational Webinar – 25 October 2017 (21:00 – 22:00 Nederlandse tijd) (click on the URL to join at the time of the meeting)
  • Reports accepted for submission – 01 January 2018 to 01 March 2018
  • Live drawing for stipends – 06 April 2018
Naast de start-up bijeenkomst van 9 oktober (zie boven) is er is online ondersteuning middels o.a. webinars van het Virtual Science Symposium en e-learning tools
globe screens