GLOBE Science Fair
Informatie
GLOBE Science Fair
Elk jaar organiseren we de GLOBE Science Fair waar studenten hun onderzoeksresultaten presenteren! Op deze pagina vind je informatie over hoe je kunt deelnemen aan de GLOBE Science Fair.
- Wanneer?: 6 juni 2025
- Voor wie? Elke GLOBE school mag maximaal 3 teams van 3 tot 5 leerlingen naar de Science Fair sturen (niveau havo/vwo 3/4/5/(6) en vmbo 3/4).
- Hoe? Zorg ervoor dat je docent zich aanmeldt. De aanmeldlink zal later worden geplaatst.
- Heb je al een GLOBE onderzoeksproject uitgevoerd? Bespreek met je docent of dit aan de criteria voldoet.
- Ben je op zoek naar een GLOBE onderzoeksproject? Volg dan de stappen van de onderzoekscyclus hieronder.
- Waarom? Het is geweldig om de mogelijkheid te krijgen om je onderzoek aan wetenschappers en medeleerlingen te presenteren. Daarnaast kan je ook nog eens mooie prijzen winnen.
- Waar? Wageningen Universiteit (WUR)
- Taal? Studenten mogen kiezen of ze in het Engels of in het Nederlands willen presenteren.
- Kosten? De deelnamekosten bedragen €250 per school voor GLOBE-scholen met het standaard lidmaatschap. Voor GLOBE Science Schools is de deelname gratis.
Informatie video 2024
Een idee krijgen wat de GLOBE Science Fair inhoudt? Bekijk hier de opname van de Zoom voor de Science Fair 2024. De opname vertelt je in 15 minuten alles wat je moet weten over de GLOBE Science Fair.
Vragen
Als iets niet duidelijk is of als je vragen hebt, aarzel dan niet om een e-mail te sturen naar info@globenederland.nl
Science Fair Prijzen
3 Prijzen
- Jury prijs (toegekend door de wetenschappelijke jury)
- Publieksprijs (je zult je medestudenten beoordelen)
- GLOBE Bee Game prijs (een buitenactiviteit)
- Microplastics prijs (voor het beste microplastics onderzoeksproject)
Microplastics prijs
Het winnende team mag 5 studenten en 1 docent meenemen.
GLOBE Science Fair
Praktische informatie
Elk jaar organiseert GLOBE de GLOBE Science Fair, waar studenten de resultaten van hun onderzoek presenteren.
- Wanneer? 6 juni 2025
- Waar? Wageningen University & Research
- Wie? Elke GLOBE school mag maximaal 3 teams van 3 tot 5 leerlingen naar de Science Fair sturen (niveau havo/vwo 3/4/5/(6) en vmbo 3/4) en er mogen 2 begeleidende docenten mee. Bij voorkeur stimuleert de school meerdere teams om onderzoek te doen. Van deze teams worden de besten gekozen om de school te vertegenwoordigen op de GLOBE Science Fair.
- Waarom? Het is geweldig om de mogelijkheid te krijgen om je onderzoek aan wetenschappers en medeleerlingen te presenteren. Daarnaast kan je ook nog eens mooie prijzen winnen.
- Wat? Je kunt elk GLOBE onderzoeksproject presenteren dat je wilt, zolang GLOBE-protocollen worden gebruikt. Dit kunnen zowel protocollen zijn van de internationale GLOBE website (www.globe.gov) als Nederlandse protocollen van GLOBE Nederland. Ter voorbereiding op de Science Fair zullen je docent(en) je helpen bij de uitvoering van het onderzoek en het schrijven van je rapport.
Kosten
De deelnamekosten bedragen €250 per school voor GLOBE-scholen met het standaard lidmaatschap. Voor GLOBE Science Schools is de deelname gratis.
Taal
Je hebt de keuze om je onderzoek in het Engels of Nederlands te schrijven en te presenteren.
Award
Er zijn 3 prijzen en één speciale prijs voor het beste microplastics onderzoek.
GLOBE en TTO
Voor TTO-scholen biedt de Science Fair een interessante CLIL-studentenactiviteit. Bovendien biedt GLOBE verschillende mogelijkheden voor zowel EIO en CLIL.
GLOBE Science Fair prijzen
Jury
Een jury zal elk team beoordelen. De juryleden van dit jaar zijn:
Arnold van Vliet, WUR
Prijzen
Er zijn vier prijzen:
- Jury prijs
- Publieksprijs
- GLOBE Bee Game prijs
- Microplastics prijs
Speciale Microplastics Prijs
Leerlingen die mee hebben gedaan aan het microplastics onderzoeksproject en deze presenteren op de Science Fair maken kans op de speciale microplastics prijs. Met deze prijs winnen ze een bezoek aan Zeehondencentrum Pieterburen, waar ze een exclusieve “achter de schermen” rondleiding zullen krijgen, dierenarts and onderzoeker Anna Salazar Casals ontmoeten en meedoen aan een beach clean-up.
GLOBE Science Fair
Tijdlijn
- 6 juni 2025: Science Fair @Wageningen University
GLOBE Science Fair
Programma
6 Juni 2025, Wageningen Universtity & Research campus
- 10:00 – Klaarzetten van de stands
- 11:00 – Opening – koffie, thee en frisdrank
- 11:30 – Presentaties bij de stands
- 12:30 – Lunch
- 13:15 – Rondleiding op de campus
- 14:15 – Buitenactiviteiten
- 15:15 – Prijsuitreiking
- 15:45 – Afsluiting
GLOBE Science Fair
Wat verwachten we jou?
- Jouw docent(en) zullen één of meerdere studententeams begeleiden bij het uitvoeren van een GLOBE onderzoeksproject, gebruikmakend van de GLOBE-protocollen.
- Elk studententeam bestaat uit maximaal vijf studenten. Elke school mag maximaal drie studententeams aanmelden. Als jouw school meer studententeams heeft, moet je tot 3 teams selecteren om jouw school te vertegenwoordigen op de GLOBE Science Fair. Een suggestie zou zijn om een Science Fair op jouw eigen school te organiseren om te beslissen welk team jouw school zal vertegenwoordigen! Er zijn beoordelingsformulieren beschikbaar op de GLOBE Nederland website om te helpen bij de beoordeling.
- Zorg ervoor dat de teams hun onderzoeksgegevens uploaden op de internationale GLOBE-website, zodat de gegevens beschikbaar zijn voor wetenschappers en scholen wereldwijd (indien internationale GLOBE-protocollen worden gebruikt).
- Ten minste één docent begeleidt de studententeam(s) tijdens de GLOBE Science Fair. Elke school mag maximaal twee docenten meenemen.
GLOBE Science Fair
Wat bieden wij?
- Start-up workshop: Als je nieuw bent bij GLOBE en een proeflidmaatschap hebt, kunnen we naar jouw school komen voor een start-up workshop waarin we ook de Science Fair uitleggen. Tijdens deze workshop zullen we al jullie vragen beantwoorden!
- Helpdesk: Je kunt ons mailen voor al je vragen op info@globenederland.nl.
- Coaching en ondersteuning: We zullen je helpen op het juiste spoort te blijven en helpen bij het oplossen van eventuele vragen.
- De GLOBE Science Fair wordt gehost aan Wageningen University & Research. Hier biedt GLOBE een wetenschappelijke jury, volledige catering, studentenspellen, leuke gadgets en een certificaat voor elke deelnemende student (en docent).
- Zullen jouw studenten dit jaar de GLOBE Science Fair prijzen winnen? In totaal zijn er vier prijzen te winnen: de jury prijs, de publieksprijs, de microplastics prijs en de GLOBE Bee Game prijs. Lees over de ervaring van het winnende team van de Wetenschapsbeurs 2022.
- Studenten worden ook uitgenodigd om hun verslagen te uploaden op de internationale GLOBE-website om hun onderzoek te presenteren op het GLOBE International Virtual Science Symposium. Voor dit jaar is de deadline al verstreken, maar volgend jaar kun je weer meedoen!
GLOBE Science Fair
Lesplan GLOBE ondezoeksproject
Op deze pagina vind je een kort voorbeeld van een standaard lesplan om te beginnen met een GLOBE onderzoeksproject naar keuze. Elke docent kan het plan invullen naar eigen voorkeur.
FASE I. Introductie door de docent
- 1 les: Introductie van GLOBE en de Science Fair in de klas. Je kunt deze pagina als introductie gebruiken.
- 1 -2 lessen: Leerlingen doen metingen onder toezicht van een begeleidende docent om vertrouwd te raken met de onderzoeksinstrumenten.
- 1 of meer lessen: Laat je leerlingen brainstormen over een onderzoeksvraag en bij voorkeur ook over de ontwikkeling van hun onderzoeksplan.
FASE II. Leerlingen voeren hun onderzoek uit in teams
- De docent biedt begeleiding.
Afhankelijk van het type project en de beschikbare tijd, zullen leerlingen hun onderzoek uitvoeren in teams. In de meeste GLOBE onderzoeksprojecten wordt over het algemeen een verandering waargenomen over een langere periode.
FASE III. Leerlingen doen verslag van hun onderzoek
- Leerlingen schrijven een onderzoeksverslag en uploaden het. Het rapport kan worden geschreven in het Nederlands of Engels.
- Studenten bereiden hun posterpresentatie voor.
FASE IV. Leerlingen presenteren hun resultaten op de GLOBE Science Fair
- Leerlingen bereiden hun poster presentatie voor.
GLOBE Science Fair
Toolkit
- Template: Je kunt dit gebruiken om het proces van de Science Fair te plannen.
- Voor inspiratie kun je verschillende voorbeelden van onderzoeksprojecten bekijken.
- Tijdens de GLOBE Science Fair worden dezelfde criteria gebruikt als tijdens de International GLOBE Virtual Science Symposium. Controleer de details in de criteria, waarop de jury hun rangschikking en beoordeling zullen baseren. Kijk naar klas 9-12 voor beoordelingsrubrieken.
- Begeleiding van een GLOBE-medewerker is mogelijk! Voel je vrij om een e-mail te sturen of GLOBE Nederland te bellen.
Uploaden van onderzoeksverslagen
Voorafgaand aan de Wetenschapsbeurs moet het onderzoeksrapport worden geüpload. Let op: de studenten kunnen hun rapport uploaden via een studentenaccount (instructies voor het aanmaken van een studentenaccount). Leraren kunnen inloggen met hun GLOBE-account.
GLOBE Science Fair
Registratie & kosten
De deelnamekosten bedragen €250 voor GLOBE-scholen met het standaard lidmaatschap. Voor GLOBE Science Schools is de deelname gratis.
Controleer de community-pagina om te zien of jouw school lid is van het GLOBE-programma.
Als jouw school nog geen lid is van GLOBE, vind hier dan meer informatie over het GLOBE-lidmaatschap.
GLOBE Science Fair
Practical information – backup 23
Each year GLOBE organizes and hosts the GLOBE Science Fair, where students present the results of their research. On this page, you can find more information about participation and preparation.
- When? June 7th, 2024
- Where? Wageningen University & Research
- Who? Every GLOBE school can send up to 3 team of 3 to 5 students (level H/V 3/4/5). There is no limit to the amount of accompanying teachers. Preferably, the school encourages multiple teams to conduct research. Of these teams, the best are elected to represent the school at the GLOBE Science Fair.
- Why? Students are able to share their research with scientists and students from other schools, in a fun and informative way, on an inspiring university campus location.
- What? You can present any GLOBE project you want, as long as GLOBE protocols are used. This can either be protocols from the international GLOBE website (www.globe.gov) or Dutch protocols from GLOBE Nederland. In preparation for the Science Fair, your teacher(s) will help you during the execution of the research and writing of your report.
Language
Even though this page is written in English, you can choose to write your report, and present it in either Dutch or English.
Award
There are 3 goblet awards and there is one special award for the best microplastics research.
GLOBE and tto
For tto-schools, the Science Fair offers an interesting CLIL student activity. Furthermore, GLOBE offers various possibilities for both EIO and CLIL.
GLOBE Science Fair awards
Jury
This year there is a very expert jury with scientists from different universities and institution:
Arnold van Vliet, WUR
Goblet awards
There will be 3 goblets awarded:
- Jury award
- Public award
- GLOBE games award
Special Microplastic award
Students that participated in the Microplastic research can also win the special Microplastic award. They will receive a trip to Zeehondencentrum Pieterburen where they will get a special “behind the scenes” tour by a scientist with a beach clean up activity.
GLOBE Science Fair
Timeline
- June 7th 2024: Science Fair @ Wageningen University
GLOBE Science Fair
Programme
7th of June 2024
- 10:00 – setting up stands
- 11:00 – opening – coffee, tea and soda
- 11:30 – presentations in stand
- 12:30 – lunch
- 13:15 – tour on campus
- 14:15 – outside activities
- 15:15 – award ceremony
- 15:45 – closing
GLOBE Science Fair
What do we expect?
- You as a teacher will mentor one or more of your student teams in doing a research project, using the GLOBE protocols.
- One student team has a maximum of five students. Each school is allowed to sign up one student team to partake in the GLOBE Science Fair. If your school has several student teams, it is up to you as a teacher to decide which student team will represent your school. A suggestion would be to organize a Science Fair at your own school to decide which team will represent your school! There are rubrics available at the GLOBE Nederland website to assist in the assessment.
- You ensure the teams upload their research data on the international GLOBE website, to make the data available for scientists and schools worldwide (if international GLOBE-protocols are used).
- You accompany your team to the GLOBE Science Fair. Each school is allowed to bring one or two teachers.
GLOBE Science Fair
What do we offer?
- If you are new to GLOBE and have a trial membership (proeflidmaatschap) we can come to your school for a start-up workshop in which we also explain the Science Fair. During this workshop we will answer all of your questions!
- Helpdesk. You can mail us for all your questions: info@globenederland.nl
- Coaching and support. We will proactively ask for your progress to keep you on the right track and help you to resolve any questions.
- Anually, the GLOBE Science Fair is hosted at Wageningen University & Research. Here, GLOBE offers a scientific jury, full catering, student games, fun gadgets and a certificate for each participating student (and teacher).
- Will your students win the GLOBE Science Award this year? GLOBE offers three goblets for the top 3 teams and a microplastic award! Read about the experience of the winning team of the Science Fair 2022.
GLOBE Science Fair
Lesson plan
On this page, you can find a short example of a standard lesson plan to get started with the GLOBE Project of choice. Each teacher can adjust it according to your own preferences.
PHASE I. Introduction by teacher
- 1 period: Introduction of GLOBE and the Science Fair in class. Also use the student webpage for this.
- 1 -2 periods: Students take measurements under the supervision of an accompanying teacher to get a feeling for the research instruments.
- 1 or more periods: Let your students brainstorm about a research question and preferably also about the development of their research plan.
PHASE II. Students execute their research in teams
- Teacher offer guidance.
- Dependent on the type of project and time available, students will execute their research in teams. Generally for most GLOBE projects, a change is observed over a longer period of time.
PHASE III. Students will report on their research
- Students write a research report and upload it.
- Students will prepare their presentation.
PHASE IV. Students present their results at the Science Fair
- Students prepare their presentation
GLOBE Science Fair
Toolkit
- There is a seperate webpage for students with an English introduction to the Science Fair: www.globenederland.nl/sciencefairstudents.
- Template: you can use this to plan the Science Fair process.
- You can also look at several examples of research reports.
- During the GLOBE Science Fair, the same guidelines are used as during the international GLOBE Virtual Science Symposium. Check the details in the criteria, on which the jury will base their ranking and grading. Look at grade 9-12.
- Our rubrics can provide extra guidance.
- Guidance from a GLOBE staff member is possible! Feel free to e-mail or call GLOBE Nederland.
Upload research reports
Prior to the Science Fair, the research report should be uploaded. Take note: the students can upload their report through a student account (instructions for creating a student account), or you as a teacher can log in with your GLOBE account.
GLOBE Science Fair
Registration & costs
The participation fee is €250 for GLOBE schools with the standard membership. For GLOBE Science Schools participation is free.
Check the community page to see if your school is a member of the GLOBE program.
If your school is not yet a member of GLOBE, find out more about the GLOBE membership (in Dutch).
Registration will open soon!
Stap 0
Onderzoekscyclus
Tijdens de voorbereiding voor de GLOBE Science Fair kun je de GLOBE onderzoekscyclus gebruiken om je bij de onderzoek te helpen.
Stap 1
Orienteer
In deze eerste stap ga je uitkiezen dat je zou willen onderzoeken. Er zijn veel verschillende soorten projecten die je met GLOBE kunt doen. Hoe je zulk onderzoek uitvoert staat beschreven in een protocol. Op deze manier verkrijgt elke student over de hele wereld de meetresultaten op dezelfde manier, waardoor ze vergeleken kunnen worden. De protocollen kun je downloaden bij ieder onderzoeksproject.
Zoek je Engelstalige protocollen?
Deze kun je vinden op de internationale website www.globe.gov.
Let op: er zijn Nederlandse GLOBE onderzoeksprojecten die (nog) niet internationaal bestaan en er zijn ook Engelstalige onderzoeksprojecten die (nog) niet naar het Nederlands vertaald zijn. Hier vind je een overzicht.
Heb je een onderwerp gevonden?
Mooi! De volgende activiteiten kunnen je helpen om je er verder in te verdiepen om zo te komen tot een voorlopige onderzoeksvraag:
- De protocollen lezen en de meetinstrumenten (als die er zijn) al eens uitproberen gericht ‘spelen’, experimenteren.
- Erover lezen, theorie opzoeken.
- Erover praten met je groep, met een expert of met anderen.
Resultaat van je oriëntatie
Aan het eind van deze stap heb je een lijst met vragen die jou leuk lijken om te onderzoeken.
TIP: een goed onderzoek kijkt naar iets wat nog niet bekend is. Dus zoek naar de ‘gaten’ in de (wetenschappelijke) kennis!
Stap 2
Stel onderzoeksvraag
Tijdens de oriëntatefase zijn er hopelijk al veel vragen bij je opgekomen die je hebt genoteerd. Jullie gaan nu op basis van de vragen die iedereen bedacht heeft, een onderzoeksvraag formuleren voor de rest van het onderzoek.
Hoofdvraag en deelvragen
Jullie formuleren als groep een hoofdvraag met deelvragen. Deelvragen zijn alle vragen waar je eerst het antwoord op moet weten om je hoofdvraag te kunnen beantwoorden. Gebruik voor het stellen van een goede vraag de lijst met “eigenschappen” in het werkblad onderzoeksvraag opstellen.
Onderzoeksvraag en hypothese
Je kunt ervoor kiezen om alleen een onderzoeksvraag te stellen of om ook een hypothese te formuleren. Bij een hypothese formuleer je al een antwoord op je (deel)vraag. Dit antwoord moet je wel kunnen beredeneren, bijvoorbeeld op basis van de kennis die je tijdens de oriëntatiefase hebt opgedaan.
Is onderzoek doen een lineair proces?
Dat wil zeggen: is het zo dat als je de onderzoeksvraag bedacht hebt en je gaat beginnen aan het maken van je onderzoeksplan, dat je de vraag niet meer mag aanpassen?
Nee! Dat is niet zo! Als je straks bij stap 3 begint aan je onderzoeksplan dan kan blijken dat het niet haalbaar is om de onderzoeksvraag te beantwoorden, bijvoorbeeld omdat je de juiste apparatuur niet hebt of omdat het te veel tijd kost. In dat geval pas je de onderzoeksvraag aan, zodat hij wel te beantwoorden is.
Stap 3
Ontwikkel je onderzoeksplan
Je hebt in de vorige stap een vraag bedacht. Nu komt het erop aan dat je die vraag gaat beantwoorden door onderzoek te doen. Elk onderzoek begint met het maken van een onderzoeksplan. De kwaliteit van je onderzoeksplan is bepalend voor je onderzoek. Bij wetenschappelijke onderzoeken kosten de eerste 3 stappen van de cyclus samen daarom vaak wel 30% van de tijd van het hele onderzoek. Dit lijkt veel, maar je voorkomt hiermee dat je verderop in de cyclus heel veel tijd verspilt.
Waar moet je allemaal aan denken?
- Welke bestaande kennis heb je nog nodig voor het oplossen van je vraag?
- Welke informatiebronnen wil je daarvoor gebruiken? Hoe zorg je ervoor dat het onderzoeksproces goed verloopt?
- Verdeel de taken en verantwoordelijkheden in je groep.
- Bedenk aan wie je hulp kunt vragen als iets niet lukt.
- Maak een tijd- en activiteitenplan, voor stap 4 tot stap 8 van de onderzoekscyclus.
- Methode
- Welke metingen of observaties ga je doen? Hoe? Hoeveel? Wanneer?
- Hoe ga je je gegevens netjes bewaren? De gegevens moeten voor iedereen toegankelijk zijn.
- Welke gegevensbronnen ga je gebruiken?
- Welke meetapparatuur of hulpmiddelen heb je nodig? Zijn deze beschikbaar?
- Hoe zorg je dat je goede gegevens krijgt? Zie stap 4.
- Hoe wil je je gegevens gaan analyseren?
- Hoe ga je je onderzoeksresultaten presenteren?
Klopt het plan nog wel met je onderzoeksvraag? Niet? Pas je plan aan of, als je dat beter vindt, pas je vraag aan.
Stap 4
Verzamel gegevens (data)
Nu ga je echt aan de slag! Verzamel je gegevens volgens het onderzoeksplan.
- Bereid je metingen voor en stel alle benodigde apparatuur op. Bepaal de exacte plaats en tijd waarop je de metingen, interviews of observaties gaat doen, zorg dat je een goede manier hebt om je gegevens op te slaan. Als het goed is, staat in je onderzoeksplan precies hoe je dit wil aanpakken.
- Let op veiligheid.
- Zorg voor nauwkeurige gegevens. Zie hiervoor stap 3.
- Doe ‘proefmetingen’, oefen met het waarnemen en opschrijven van metingen. Bij een enquête kun je bijvoorbeeld met een proefpersoon testen of de vragen duidelijk gesteld zijn.
- Zorg dat je metingen compleet zijn. Liever te veel dan te weinig, want een gebrek aan gegevens kan straks je onderzoek laten mislukken. Schrijf ook zaken op die je waarneemt waarvan je verwacht dat ze misschien invloed op je metingen hebben, zoals weersomstandigheden.
- Zorg dat je je metingen overzichtelijk opschrijft of opslaat en bewaar ze in je onderzoeksdossier of zorg dat daar staat waar ze terug te vinden zijn, zodat ze voor iedereen toegankelijk zijn.
- Houd de voortgang bij in je onderzoeksdossier. Noteer opvallende zaken, dingen die je niet verwacht had of die je nog nader moet uitzoeken.
Stap 5
Analyseer gegevens
Analyseren is je gegevens zo bewerken en verwerken dat je er conclusies uit kunt trekken en je uiteindelijk jouw onderzoeksvraag ermee kunt beantwoorden. Hoe je dat moet doen hangt af van je onderzoek.
Belangrijk is dat je jouw gegevens zo beknopt en overzichtelijk mogelijk weergeeft. Als je data hebt verzameld, kan diverse tools gebruiken om de data te verwerken (GLOBE Data Visualizer, Samen Meten, ArcGIS). Maak zo een diagram, kaart en/of grafiek. Geef bij een figuur altijd een beschrijving waarin je kort samenvat wat je ziet. Je kan de data ook bewerken door bijvoorbeeld berekeningen uit te voeren.
Om jouw metingen te analyseren, geven we je de volgende tips:
- Bevatten ze erg afwijkende metingen, die erg ver van de andere metingen liggen?
- Vergelijk je eigen metingen met de metingen van andere meetpunten, zoals referentiestations.
- Vergelijk je metingen over de tijd.
- Probeer je metingen te verklaren aan de hand van andere relevante data die bijvoorbeeld door het KNMI of RIVM wordt verzameld (zoals weerdata of emissiedata).
- Beschrijf alles wat je opvalt aan je metingen en probeer je daar een verklaring voor te geven.
- Beschrijf hoe je metingen antwoord geven op de onderzoeksvraag/deelvragen.
Stap 6
Trek je conclusies
Nu je jouw gegevens hebt geanalyseerd, kan je je onderzoeksvraag gaan beantwoorden. Maar een goede conclusie is meer dan dat. Het is ook een reflectie op het onderzoeksproces en een vooruitblik naar eventuele vervolgonderzoeken.
Dit staat er allemaal in een goede conclusie:
- Wat is het antwoord op de onderzoeksvraag?
- Bespreek wat het onderzoek volgens jou waard is (‘discussie’):
- Vergelijk jouw resultaten met wat er al eerder over dit onderwerp bekend was. Ligt het in de lijn der verwachting?
- Levert je onderzoek een bijdrage aan de theorie over je onderwerp?
- Hoe zeker ben je ervan dat je resultaten echt goed zijn?
- Wat is het nieuwe dat je onderzoek heeft opgeleverd?
- Wat had er mogelijk beter gekund aan het onderzoek?
- Welke dingen zou je bij een vervolgonderzoek anders doen?
- Wat zijn de gevolgen van dit onderzoek voor de maatschappij? Moet de overheid bijvoorbeeld haar beleid aanpassen? Moet er een campagne komen om mensen bewust te maken van het probleem?
- Wat heeft je je onderzoek verder voor interessants opgeleverd?
Stap 7
Deel je bevindingen
Waarom delen?
Onderzoek deel je met anderen zodat zij je resultaten en conclusies kunnen…
- controleren;
- gebruiken voor nieuw onderzoek;
- gebruiken voor toepassingen.
Ook kan je met jouw resultaten en conclusies anderen informeren over belangrijke zaken die naar voren zijn gekomen uit je onderzoek en relevant kunnen zijn voor bijvoorbeeld de volksgezondheid.
Uploaden
Je kan jouw onderzoeksrapport, na akkoord van de docent, uploaden zodat ze openbaar zichtbaar zijn:
- uploaden naar deze GLOBE NL website
- uploaden naar jaarlijkse International Virtual Science Symposium (check agenda)
Keuzes
Bij het delen van je onderzoek moet je een paar keuzes maken:
- Bedenk met wie je je resultaten wilt delen (en waarom).
- Wat wil je vertellen over je onderzoek? Waarom?
- Kies een geschikte vorm voor je rapportage.
- Maak je rapportage.
- Houd je aan de regels die bij de gekozen vorm horen. Gebruik bijvoorbeeld het GLOBE format voor een leerlingonderzoeksverslag (Engelse GLOBE website).
- Vertel aan wie je ideeën en meetmethoden te danken hebt. Zo voorkom je plagiaat.
Nog meer opties
Er zijn verschillende andere plekken waar leerlingen hun resultaten kunnen delen. Bijvoorbeeld:
- Op school, bijvoorbeeld tijdens een ouderavond of op een door de school georganiseerde Science Fair
- Op de website van jouw school, de gemeente, de lokale krant, etc.
- In een tijdschrift
- Bij een partner waarmee je hebt samengewerkt (gemeente, GGD, provincie, bedrijf, milieuorganisatie)
- Bij de RTV (regionale TV)
- In een lokale krant
Stap 8
Bedenk nieuwe vragen
In wetenschappelijk onderzoek werkt het vaak zo dat tijdens het onderzoeken er weer nieuwe vragen naar boven komen die in een volgend onderzoek onderzocht kunnen worden. Zo blijft de cyclus altijd doorgaan.
Zijn er tijdens het doen van het onderzoek bij jou misschien nieuwe vragen opgekomen? Je kunt deze doorgeven aan je docent ter inspiratie van de leerlingen die volgend jaar aan het onderzoeken gaan.