Docenten
Jaaroverzicht 2024
Praktische lestoepassing
Hoe zet ik GLOBE in?
De GLOBE modules zijn zo opgezet dat deze op diverse manieren in het curriculum passen. Zo kun je als docent de module zo aanpassen dat deze in jouw lespraktijk past. Hieronder doen we een paar suggesties hoe je GLOBE kunt inpassen in het curriculum.
In de reguliere les
Als afwisseling op een reguliere les kun je ervoor kiezen om GLOBE in te zetten tijdens een lesuur. Zo kan je eenvoudig naar buiten met de GrowApp of de Wolkenapp. Blijf je liever in het klaslokaal, dan kun je een les geven over dataverwerking of statistiek met de GLOBE database. Dit is geschikt voor ieder vak.
Projectdag of -week
Op veel scholen zijn er één of meer projectweken op school. De GLOBE modules zijn uitermate geschikt voor dergelijke activiteiten. Je kunt een veldwerkdag of -week voor leerlingen organiseren zoals op het Rembrandt College, waar groepjes leerlingen in alle verschillende ‘sferen’ (water, bodem, weer & biosfeer) onderzoekjes uitvoeren. Ook kun je een projectweek organiseren rondom de Plastic Soup challenges.
Profielwerkstuk of onderzoeksmodule
Leerlingen in de bovenbouw Havo/VWO moeten een profielwerkstuk schrijven. Ook moeten ze voor diverse vakken zelfstandig onderzoekjes uitvoeren. De GLOBE modules zijn zo opgezet dat leerlingen hierbij altijd de GLOBE onderzoekscyclus doorlopen. Dit is een vertaling van de empirische cyclus zoals deze in wetenschappelijke methoden wordt gebruikt. Dit maakt de modules zeer geschikt voor het geven van sturing aan dergelijke onderzoeksprojecten. De module Vallende zaadjes laat leerlingen kennis maken met de GLOBE onderzoekscyclus.
Praktische lestoepassing
Bij welke vakken past GLOBE?
Deze tabel bestaat uit de meest voor de hand liggende suggesties. De lesmodules zijn uiteraard ook breder inzetbaar, wanneer dit in het curriculum bij jou op school past vakken.
Project/vak | Na | Sk | Ak | Nlt | ||
Fijnstof | X | X | X | X | X | X |
UHIE |
| X | X |
| ||
NO2 in de lucht |
| X | X | X | X | |
Weer & Klimaat |
| X | X |
| ||
Plastic Soup | X | X | X | X |
| |
Microplastics | X | X | X | X | ||
Waterdiertjes | X | X | ||||
Waterkwaliteit | X | X | X | X | ||
Levende bodem | X | X | X | X | ||
GrowApp | ||||||
X (+wisk) | X | |||||
Vallende Zaadjes | X | X | X | X | X | |
Staat jouw vak er niet bij?
GLOBE is natuurlijk bij veel meer vakken in te zetten. Denk bijvoorbeeld bij Nederlands (het schrijven van een krantenartikel over fijnstof), maatschappijleer (discussie over plasticsoep) of techniek (het bouwen van een weerhut). Bekijk voor inspiratie de onderzoeksprojecten of neem contact op met het GLOBE team.
Praktische lestoepassing
Wanneer doe ik metingen?
Dit verschilt per project. Sommige projecten kunnen het hele jaar door gedaan worden, zoals de Fijnstofcampagne. Andere projecten kunnen het beste tijdens de lente gedaan worden, zoals de Waterdiertjestelling en het Waterkwaliteitproject. Kijk in het schema hieronder wat de beste momenten zijn voor elk project. De donkergroene maanden zijn optimaal voor het veldwerk, maar in de lichtgroene maanden kan je ook heel goed aan de slag. Het project NO2 inde lucht vindt als enige op een vast moment plaats. Kijk hiervoor bij de pagina van dit onderzoeksproject.
Praktische lestoepasing
Hoe vaak doe je metingen?
Hoe vaak je de leerlingen metingen wilt laten doen, is vooral afhankelijk van de beschikbare tijd. Bij de GLOBE onderzoeksprojecten vind je hiervoor diverse suggesties. Ook verschilt het per project. Bij de Waterdiertjestelling is het bijvoorbeeld genoeg om één keer met de hele klas naar een waterlichaam te gaan en in kleinere groepjes metingen te doen. Voor de Fijnstofcampagne geldt: als de fijnstofsensor eenmaal geïnstalleerd is, blijft deze constant data verzamelen.
Een aantal mogelijkheden:
- Vergelijk metingen in de tijd. Hiervoor moeten over een langere periode metingen gedaan worden (bij voorkeur jaarlijks rond dezelfde periode). Hierdoor kunnen data worden vergeleken en veranderingen worden waargenomen. Een goede gelegenheid hiervoor is een jaarlijks(e) GLOBE project(week). Dit kan voor een enkel vak, maar ook vakoverstijgend.
- Vergelijk metingen tussen locaties. Hiervoor hoeft slechts gedurende een korte periode onderzoek gedaan te worden. Eventueel kan het beperkt worden tot een eenmalige meting. Hierbij kan de school zelf op meerdere locaties metingen doen en/of de metingen vergelijken met metingen van een andere school (elders op de wereld).
Docenten
Benodigdheden & kosten
Je hebt ten eerste een lidmaatschap nodig waarmee je een account krijgt en aan alle projecten mee kan doen.
Vervolgens verschilt wat je aan materialen nodig hebt per project. Bij elk project staat een lijst met benodigdheden en waar deze gekocht kunnen worden. Per project zijn er meerdere protocollen die gedaan kunnen worden, per protocol staat er ook weer een lijst met benodigdheden. Over het algemeen zijn het voorwerpen die in elk scheikunde/natuurkunde/technieklokaal wel te vinden zijn. Zo niet vind je veel materialen bij de bouwmarkt of tuincentrum. Sommige protocollen vragen om zeer specifieke materialen, bijvoorbeeld bij de Fijnstofcampagne, waarvoor de fijnstofsensor aangeschaft moet worden of bij Microplastics. Deze materialen kan je bij ons tegen kostprijs bestellen.
Onderwijs
Onderzoeksvaardigheden
GLOBE doen is wetenschap bedrijven. Dat betekent: onderzoeksvragen bedenken, een onderzoeksopzet maken, data verzamelen, data analyseren, concluderen, rapporteren en nieuwe vragen bedenken. In onze lesmodules gaan leerlingen aan de slag met echt veldonderzoek dat toegankelijk is gemaakt voor hun niveau. Leerlingen volgen daarbij wetenschappelijke methodes waardoor zij hun onderzoeksvaardigheden kunnen ontwikkelen. Voor onze lesmodules, kijk bij onderzoeksprojecten.
Oefenen met onderzoeken: Onderzoekscyclus webtool
De GLOBE onderzoekscyclus wordt stap voor stap uitgelegd in de webtool. Deze tool is niet alleen voor GLOBE, maar voor alle onderzoeksprojecten op school bruikbaar. Ga naar de webtool.
Om te zien hoe de onderzoekscyclus in de praktijk kan worden toegepast, is er een voorbeelduitwerking gemaakt van het onderzoeksproject ‘Vallende Zaadjes’. Ga naar de webtool ‘Vallende Zaadjes’.
Figuur: GLOBE onderzoekscyclus: Basis van ieder onderzoek. Bijbehorende poster is kosteloos te bestellen voor GLOBE scholen.
Profielwerkstuk
Je kunt de verschillende GLOBE onderzoeksprojecten gebruiken om jouw leerlingen te inspireren voor hun PWS of PO. Ze kunnen met hun onderzoek bijvoorbeeld bijdragen aan onderzoek van NASA, RIVM of Wageningen Universiteit.
Om extra ondersteuning te krijgen bij het doen van onderzoek, kunnen zij ook de onderzoekscyclus gebruiken. Daarin wordt stap voor stap beschreven hoe ze een leuk onderwerp kunnen uitkiezen en daar vervolgens een goed onderzoek naar kunnen doen.
Kijk de Doe GLOBE! pagina voor meer informatie.
GLOBE Science School
Scholen die het ‘leren onderzoeken’ willen inbedden in een (bèta)brede leerlijn kunnen deelnemen aan de GLOBE Science School. Hierbij maken de leerlingen vanaf de brugklas tot het eindexamen gebruik van de onderzoekscyclus. Zo kun je onderzoeksvaardigheden echt verweven in het gehele curriculum – van de brugklas tot het eindexamen.
Onderwijs
Duurzaamheid en milieu
Alle onderzoeksprojecten van GLOBE hebben duurzaamheid en/of het milieu als uitgangspunt. Er wordt veel aandacht besteed aan de effecten die wij als mensen hebben op onze planeet, aan de gevolgen van klimaatverandering op de organismen die op aarde leven, maar ook aan de acties die de leerlingen zelf kunnen ondernemen om iets aan de huidige situatie te veranderen. Bij GLOBE wordt er dan ook uitgegaan van een realistisch wereldbeeld, maar wel vanuit een hoopvolle blik naar de toekomst.
Onderwijs
(Inter)nationalisering & tto
(Inter)nationale samenwerking
Door het (inter)nationale scholennetwerk van GLOBE kan er op een laagdrempelige manier contact gezocht worden met scholen binnen Nederland en in andere landen. Zo kan er bijvoorbeeld een uitwisseling opgezet worden. Enkele projecten van GLOBE zijn internationaal opgezet, waardoor het ook mogelijk is om met een school uit het buitenland samen te werken aan hetzelfde project en de data vervolgens met elkaar te vergelijken.
Lees meer over GLOBE en internationalisering
Tweetalig onderwijs
GLOBE biedt een leuke invulling voor het tweetalig (bèta)onderwijs. Zo hebben we een netwerk van duizenden scholen in meer dan 126 landen (EIO) en heel veel Engelstalige content (CLIL). Op www.globe.gov is een schat aan Engelstalig lesmateriaal, filmpjes, e-learningtools en quizes te vinden. De jaarlijkse Science Fair is extra interessant voor tto-scholen, omdat leerlingen hier hun resultaten kunnen presenteren in het Engels.
Docenten
Ik ben lid – wat nu?
Je bevindt je nu op de docentenpagina van www.globenederland.nl, de website van de Nederlandse tak van het internationale GLOBE programma. Je vindt het meeste docenten materiaal bij alle GLOBE onderzoeksprojecten om je te ondersteunen bij het uitvoeren van de projecten door de leerlingen. De rest van de website is zo opgezet dat leerlingen zo zelfstandig mogelijk met de projecten kunnen werken.
Engelstalige internationale projecten
De internationale overkoepelende website is www.globe.gov. Hier vind je enorm veel lesmateriaal in het Engels, de door leerlingen verzamelde data en de wereldwijde GLOBE community. Er staan op www.globe.gov meer Engelstalige projecten dan degene die wij op onze GLOBE Nederland site in het Nederlands vertaald aanbieden.
Nederlandstalige internationale projecten
In Nederland implementeren wij de internationale onderzoeksprojecten door ze naar het Nederlands te vertalen en in de Nederlandse context te plaatsen en samen te werken met Nederlandse instituten. Het gaat om:
- Weer en klimaat
- Waterkwaliteit
- Urban Heat Island Effect
- SMAP
- Trees Around the GLOBE (TAG)
Nederlandse projecten
We hebben daarentegen ook enkele onderzoeksprojecten opgezet in Nederland die weer niet op de internationale website te vinden zijn. Het gaat dan om:
- Stikstof in de lucht (NO2)
- Microplastics
- Fijnstof
- GrowApp
- Waterdiertjes
- Levende bodem
- Vallende zaadjes
- Plastic Soup
- Duurzaamheid
Praktisch
Ondersteuning
Vanuit GLOBE bieden we voor zowel startende als ervaren docenten diverse vormen van training en ondersteuning.
- GLOBE dag: jaarlijks evenement waar docenten door expertdocenten en wetenschappers getraind worden in het doen van GLOBE onderzoek.
- Training op school: wij kunnen ook een training verzorgen op school. Bij deze training kun je zelf bepalen welk(e) onderzoeksproject(en) jouw voorkeur hebben.
- Start-up bijeenkomst: om te beginnen met GLOBE of deelname te intensiveren (gratis voor proefleden excl. reiskosten).
- Ondersteuningsaanbod: workshops over de onderzoeksprojecten van GLOBE en de bijbehorende thema’s zoals internationalisering en onderzoeksvaardigheden.
- Training onderzoeksvaardigheden: samen met Universiteit Utrecht organiseert GLOBE jaarlijks een intensieve bijscholing van 6 dagdelen. Je kunt zowel de landelijke cursus (in Utrecht) volgen als ook de cursus op school laten verzorgen. Neem voor meer informatie en een kostenopgave contact op.
- GLOBE Science School: je kunt het predicaat GLOBE Science School ontvangen door op school een leerlijn onderzoeken te ontwikkelen waarvan GLOBE deel uitmaakt. Ondersteund door GLOBE geef je in een interdisciplinair team van bèta- en aardrijkskundedocenten de leerlijn vorm.
Zie de agenda voor actuele data en meer informatie…
Wil je graag hulp bij een concrete vraag of project? Stuur ons dan gerust een mail!