Onderwijs
Onderwijs
Lestoepassing
De GLOBE modules zijn zo opgezet dat deze op diverse manieren in het curriculum passen. Zo kun je als docent de module zo aanpassen dat deze in jouw lespraktijk past. Hieronder doen we een paar suggesties hoe je GLOBE kunt inpassen in het curriculum.
In de reguliere les
Als afwisseling op een reguliere les kun je ervoor kiezen om GLOBE in te zetten tijdens een lesuur. Zo kan je eenvoudig naar buiten met de GrowApp of de Wolkenapp. Blijf je liever in het klaslokaal, dan kun je een les geven over dataverwerking of statistiek met de GLOBE database. Dit is geschikt voor ieder vak. In dit document laten we zien hoe de verschillende modules aansluiten op de kerndoelen in de onderbouw en de exameneisen in de bovenbouw.
Vakken
Project | Bio | Na | Sk | Ak | Nlt | O&O |
Fijnstof | x | x | x | x | x | x |
Trees Around the GLOBE | x | |||||
Urban Heat Island Effect | x | x | ||||
Plastic Soup | x | x | x | x | ||
Waterdiertjes | x | x | ||||
GrowApp | x | |||||
SMAP | x | x | ||||
Levende bodem | x | x | x | x | ||
Weer & Klimaat | x | x | ||||
Waterkwaliteit | x | x | x | x | ||
Duurzaamheid | x | |||||
Vallende zaadjes | x | x | x | x | x |
Staat jouw vak er niet bij?
GLOBE is natuurlijk bij veel meer vakken in te zetten. Denk bijvoorbeeld bij Nederlands (het schrijven van een krantenartikel over fijnstof), maatschappijleer (discussie over plasticsoep) of techniek (het bouwen van een weerhut). Bekijk voor inspiratie de onderzoeksprojecten of neem contact op met het GLOBE team.
Projectdag of -week
Op veel scholen zijn er één of meer projectweken op school. De GLOBE modules zijn uitermate geschikt voor dergelijke activiteiten. Je kunt een veldwerkdag of -week voor leerlingen organiseren zoals op het Rembrandt College, waar groepjes leerlingen in alle verschillende ‘sferen’ (water, bodem, weer & biosfeer) onderzoekjes uitvoeren. Ook kun je een projectweek organiseren rondom de Plastic Soup challenges.
Profielwerkstuk of onderzoeksmodule
Leerlingen in de bovenbouw Havo/VWO moeten een profielwerkstuk schrijven. Ook moeten ze voor diverse vakken zelfstandig onderzoekjes uitvoeren. De GLOBE modules zijn zo opgezet dat leerlingen hierbij altijd de GLOBE onderzoekscyclus doorlopen. Dit is een vertaling van de empirische cyclus zoals deze in wetenschappelijke methoden wordt gebruikt. Dit maakt de modules zeer geschikt voor het geven van sturing aan dergelijke onderzoeksprojecten. De module Vallende zaadjes laat leerlingen kennis maken met de GLOBE onderzoekscyclus.
Onderwijs
Onderzoeksvaardigheden
GLOBE doen is wetenschap bedrijven. Dat betekent: onderzoeksvragen bedenken, een onderzoeksopzet maken, data verzamelen, data analyseren, concluderen, rapporteren en nieuwe vragen bedenken. In onze lesmodules gaan leerlingen aan de slag met echt veldonderzoek dat toegankelijk is gemaakt voor hun niveau. Leerlingen volgen daarbij wetenschappelijke methodes waardoor zij hun onderzoeksvaardigheden kunnen ontwikkelen. Voor onze lesmodules, kijk bij onderzoeksprojecten.
Onderzoekscyclus: webtool
De GLOBE onderzoekscyclus wordt stap voor stap uitgelegd in de webtool. Deze tool is niet alleen voor GLOBE, maar voor alle onderzoeksprojecten op school bruikbaar. Ga naar de webtool.
Om te zien hoe de onderzoekscyclus in de praktijk kan worden toegepast, is er een voorbeelduitwerking gemaakt van het onderzoeksproject ‘Vallende Zaadjes’. Ga naar de webtool ‘Vallende Zaadjes’.
Figuur: GLOBE onderzoekscyclus: Basis van ieder onderzoek. Bijbehorende poster is kosteloos te bestellen voor GLOBE scholen.
GLOBE Science School
Scholen die het ‘leren onderzoeken’ willen inbedden in een (bèta)brede leerlijn kunnen deelnemen aan de GLOBE Science School. Hierbij maken de leerlingen vanaf de brugklas tot het eindexamen gebruik van de onderzoekscyclus. Zo kun je onderzoeksvaardigheden echt verweven in het gehele curriculum – van de brugklas tot het eindexamen.
Onderwijs
Duurzaamheid en milieu
Alle onderzoeksprojecten van GLOBE hebben duurzaamheid en/of het milieu als uitgangspunt. Er wordt veel aandacht besteed aan de effecten die wij als mensen hebben op onze planeet, aan de gevolgen van klimaatverandering op de organismen die op aarde leven, maar ook aan de acties die de leerlingen zelf kunnen ondernemen om iets aan de huidige situatie te veranderen. Bij GLOBE wordt er dan ook uitgegaan van een realistisch wereldbeeld, maar wel vanuit een hoopvolle blik naar de toekomst.
Onderwijs
(Inter)nationale samenwerking
Door het (inter)nationale scholennetwerk van GLOBE kan er op een laagdrempelige manier contact gezocht worden met scholen binnen Nederland en in andere landen. Zo kan er bijvoorbeeld een uitwisseling opgezet worden. Enkele projecten van GLOBE zijn internationaal opgezet, waardoor het ook mogelijk is om met een school uit het buitenland samen te werken aan hetzelfde project en de data vervolgens met elkaar te vergelijken.
Onderwijs
Tweetalig onderwijs
GLOBE biedt een leuke invulling voor het tweetalig (bèta)onderwijs. Zo hebben we een netwerk van duizenden scholen in meer dan 126 landen (EIO) en heel veel Engelstalige content (CLIL). Op www.globe.gov is een schat aan Engelstalig lesmateriaal, filmpjes, e-learningtools en quizes te vinden. De jaarlijkse Science Fair is extra interessant voor tto-scholen, omdat leerlingen hier hun resultaten kunnen presenteren in het Engels. Lees meer over GLOBE en TTO.
Onderwijs
Profielwerkstuk of Praktische opdracht
Je kunt de verschillende GLOBE onderzoeksprojecten gebruiken om jouw leerlingen te inspireren voor hun PWS of PO. Ze kunnen met hun onderzoek bijvoorbeeld bijdragen aan onderzoek van NASA, RIVM of Wageningen Universiteit.
Om extra ondersteuning te krijgen bij het doen van onderzoek, kunnen zij de onderzoekscyclus gebruiken. Daarin wordt stap voor stap beschreven hoe ze een leuk onderwerp kunnen uitkiezen en daar vervolgens een goed onderzoek naar kunnen doen.