Najaarscampagne Fijnstof

2022 – 2023 | Help mee met onderzoek naar de invloed van houtstook op de luchtkwaliteit

Bekijk de oproep van wetenschapper Hester Volten en doe mee met de najaarscampagne naar de invloed van houtrook op de fijnstofconcentratie

Campagne fijnstof

Door de energiecrisis is de verwachting dat er dit jaar flink meer hout gestookt zal worden om huizen te verwarmen. Houtstook levert een belangrijke bijdrage aan de lokale fijnstofconcentratie. Door hier onderzoek naar te doen leer je meer over fijnstof, help je de wetenschap om dit onderwerp beter te begrijpen en draag je bij aan het Schone Lucht Akkoord. De data wordt ook gebruikt door het RIVM voor het verfijnen van luchtkwaliteitsmodellen. 

Daarom vraagt wetenschapper Hester Volten van het RIVM leerlingen om mee te helpen dit te onderzoeken.

Periode5 sept 2022 – 23 jan 2023
Niveauvmbo, havo/vwo
VakAardrijkskunde, Biologie, Scheikunde, O&O
TijdsbestedingIdealiter minimaal 3 lesuren
DoelDoor mee te doen, zijn je leerlingen deel van een nationaal onderzoek van het RIVM en het Schone Luchtakkoord. Ze leren over luchtkwaliteit en gezondheid en doen onderzoeksvaardigheden op.
Lesmateriaal

In het werkblad staat alle informatie die nodig is voor deze campagne.
In de lerarennotie staat extra praktische informatie.

Najaarscampagne 

 

Tijdlijn

5 september 2022: start najaarscampagne 2022! 
16 januari 2023: deadline uploaden resultaten
24 januari 2023online afsluitende bijeenkomst met wetenschappers, docenten en leerlingen

Hoe doe je mee?

  1. Bekijk het filmpje van wetenschapper Hester Volten met de klas.
  2. Ga meten met de fijnstofsensorkit. Deze kun je hier bestellen.
  3. Bijbehorende werkblad helpt leerlingen om met de apps een onderzoekje te doen volgens de onderzoekscyclus.
  4. Leerlingen uploaden een (kort) verslag/filmpje/PP/StoryMap over de resultaten.
    Deze resultaten komen openbaar op onze website ter inspiratie van anderen.
  5. Leerlingen ontvangen als dank een persoonlijke reactie van de betrokken wetenschapper met daarbij een GLOBE certificaat.
  6. Alle deelnemende docenten en leerlingen zijn van harte welkom op de (optionele) afsluitende bijeenkomst om hun resultaten te presenteren of alleen te luisteren. Wetenschappers zullen hun bevindingen delen en geven feedback op de resultaten van scholen. Uiteraard kun je ook vragen stellen. te luisteren naar de feedback van de wetenschappers

Meedoen is kosteloos voor scholen die lid zijn van GLOBE.

Via de nieuwsbrief houden we je op de hoogte van activiteiten die beschikbaar zijn en tussentijdse resultaten. 

Urban Heat Island Effect in Nederland. 
Kaart van: Atlas van de Leefomgeving

In de klas 

Voorgestelde lesopzet

Hieronder staat een mooie manier om het project aan te pakken, maar uiteraard ben je vrij om daarin je eigen keuzes te maken.

  • Les 1: Introductieles aan de hand van een LessonUp. In deze les worden ook de instructies gegeven voor de rest van de opdracht en kunnen eventueel de sensorkits worden uitgedeeld onder de groepjes.
  • Tussen les 1 en les 2: Leerlingen verzamelen tussen 5 september en 23 januari hun meetgegevens. Dit gebeurt passief als de sensorkit op een vaste plek wordt opgehangen. Maar er kan ook gebruik gemaakt worden van de snuffelfiets. Deel de sensorkits uit, zorg dat dat leerlingen weten hoe ze de kits moeten installeren wanneer ze ze thuis willen gebruiken. Bij voorkeur wordt er enkele weken lang data verzameld in verband met de betrouwbaarheid van de meetgegevens.
  • Les 2: De data analyseren. Leerlingen krijgen aan het eind als huiswerkopdracht om een verslag te schrijven en dit in te leveren. Na goedkeuring kunnen ze worden geüpload naar www.globenederland.nl/upload
  • Les 3: Presentatie in de klas (optioneel)

Optionele uitbreiding

Materialen

Wat heb je nodig?

  • Het werkblad
  • Een geïnstalleerde fijnstofsensorkit, die is aangemeld bij Samen Meten
  • Een laptop
  • optioneel: de LessonUp met de introductieles over fijnstof

In de klas

Ondersteuning op school

Wij gaan je helpen gedurende de campagne!

Als je meer ondersteuning wil/nodig hebt, zijn hier enkele manieren waarop wij dit jou kunnen bieden:

  • Een (online) startbijeenkomst in de klas door een medewerker van GLOBE of het RIVM. Hij of zij legt het project aan de leerlingen uit, zodat ze zelfstandig of onder begeleiding van de docent aan de slag kunnen.
  • Je kunt ons vragen stellen via de mail of de telefoon.
  • We kunnen een tussentijds overleg met je plannen.
  • Eventueel komen we de resultaten (online) bekijken.

SLA 

Schone Lucht Akkoord

Deze campagne wordt ondersteund door het Schone Lucht Akkoord een samenwerking tussen Rijk, provincies en een groot aantal gemeenten. Samen streven de deelnemende partijen naar een gezondheidswinst van minimaal 50 procent in 2030 ten opzichte van 2016.

Resultaten

Wat gebeurt er met de metingen?

  • De metingen die de leerlingen doorgeven staan openbaar op de kaart van SamenMeten van het RIVM. Ze zijn daarmee beschikbaar voor wetenschappers, geïnteresseerden en leerlingen om onderzoek mee te doen.
  • Wetenschapper Hester Volten analyseert de gegevens aan het eind van de campagne en geeft in onze nieuwsbrief een terugkoppeling op de resultaten.

ontdek nog meer

Najaarscampagne

Naast dit project zijn er nog drie andere projecten in de najaarscampagne!
Neem een kijkje op de campagnepagina en ontdek welke wetenschappers dit najaar jouw hulp kunnen gebruiken.