Scheikunde
Scheikunde
Waterkwaliteit
Bij GLOBE kijken we naar zowel biologische als chemische waterkwaliteit in onze watermodules. De protocollen over chemische waterkwaliteit gaan o.a. over pH, nitraat, EGV en opgelost zuurstof. De metingen die leerlingen uitvoeren sluiten daarmee uitstekend aan bij de vaardigheden die zij bij scheikunde leren.
Scheikunde
Levende bodem
De module Levende Bodem kijkt net als de module water zowel naar biologische als chemische processen. Leerlingen kijken in deze module bijvoorbeeld naar organisch materiaal, pH en respiratie.
Scheikunde
Fijnstof
Deze module vervangt de oude Aerosolen module van GLOBE. Leerlingen doen onderzoek naar luchtkwaliteit in hun omgeving. Veel soorten fijnstof in de lucht ontstaan door chemische reacties in de atmosfeer. Dit secundair fijnstof is interessant om te oefenen met reactievergelijkingen in een praktijkcontext.
Scheikunde
NO2 in de lucht
In de lucht vinden allerlei chemische reacties plaats. Zo ook tussen uitlaatgassen en andere stoffen in de lucht, waarbij luchtvervuiling ontstaat. Bij deze onderzoeksmodule gaan leerlingen onderzoeken op welke plekken er veel NO2 wordt uitgestoten en waar weinig. Zo brengen zij plekken in kaart waar de luchtkwaliteit te leiden heeft onder menselijke activiteiten. Bovendien werken leerlingen hierbij met Palmes buisjes, een interessante scheikundige onderzoekstechniek.
Scheikunde
Plastic Soup
Samen met de Plastic Soup Foundation heeft GLOBE lesmateriaal ontwikkeld over de plasticsoep. GLOBE bestuurslid Renate Boxem (eerder onze expertdocent) heeft ook enkele challenges ontworpen voor het vak scheikunde. Zo kunnen de leerlingen kijken naar microplastics in cosmetica of de samenstelling van sigarettenfilters.
Scheikunde
Microplastics
Naast de Plastic Soup challenges is er ook een lesmodule over microplastics. Hierbij gaan leerlingen aan de hand van watermonsters onderzoeken hoeveel plasticdeeltjes er in het oppervlaktewater zitten. Het is een leuke manier om het onderwerp kunststoffen te vertalen naar een maatschappelijk relevante context of een vakoverstijgende opdracht te organiseren met biologie.