GLOBE en de Plastic Soup Foundation lanceren lesmateriaal over de plasticsoep

GLOBE en de Plastic Soup Foundation lanceren lesmateriaal over de plasticsoep

GLOBE en de Plastic Soup Foundation lanceren lesmateriaal over de plasticsoep

De plasticsoep is een groot probleem en jij kan er wat aan doen! Dit is de boodschap van Ruben Dingemans en Hassan Slebi waarmee ze de kickoff van GLOBE’s nieuwe lesmateriaal openen. Als ambassadeurs van de Plastic Soup Foundation (PSF) presenteerden zij 9 september het nieuwe lesmateriaal van PSF en GLOBE Nederland aan een aula vol leerlingen op het Schoonhovens College. Het lesmateriaal, bestaande uit een introductieles en 14 challenges, laat middelbare schoolleerlingen op onderzoekende wijze kennis maken met de plasticsoep. Voor bijna alle vakken is er wel een passende challenge: zo onderzoek je kauwgom bij scheikunde en maak je een muziekinstrument uit plastic bij muziek of kunst. Hierbij volgen leerlingen de GLOBE onderzoekscyclus en denken ze na over oplossingen voor het probleem.

Ruben Dingemans (links, bekend van o.a. Telekids) en Hassan Slebi (rechts, bekend van Spangas) interviewen Jan Andries Franeker, WUR (mdiden) over de plasticsoep.

Tijdens de lancering vertelt Jan Andries van Franeker, mariene bioloog bij GLOBE-partner WUR, over zijn onderzoek naar stormvogels. Dit levert schokkende cijfers op. Zo heeft 93% van de stormvogels plastic in de maag. Bij 43% van de vogels overschrijdt de hoeveelheid plastic de norm van 0,1 gram. De norm voor schoon water ligt op 10%.

Tijdens de lezing onderzoekt Shanna uit B2a samen met Jan Andries live de maag van een stormvogel om te laten zien hoeveel plastic je in een gemiddelde vogelmaag kan tegenkomen. Dit voorbeeld voldoet (helaas) aan verwachtingen: een lang stuk nylondraad, piepschuimkorrels, plasticgranulaat, en andere kleine stukjes plastic haalt Shanna uit de maag, tot verbazing van haar medeleerlingen.

In de maag van de onderzochte stormvogel vond Shanna onder andere een nylon draad en meerdere kleine stukjes plastic.

Na een vragenronde gaan de leerlingen in groepen mee met hun docenten. De brugklassen volgen de introductieles. Hier leren ze waarom de plasticsoep zo’n groot probleem is. De tweede, derde en vierde klas doen mee met de challenge ‘Trash Hunt’. In groepjes zoeken zij rondom de school naar rondzwervend plastic en maken ze gelijk de buurt schoon. Ze geven door waar ze plastic vinden via een mobiele app door middel van ludieke foto-opdrachten. Op deze wijze verzamelt PSF data over plasticvervuiling in Nederland. Het is dus een goed voorbeeld van een citizen science project.

Vanaf vandaag gaat al het plasticsoup lesmateriaal live. De interactieve lessen zijn vormgegeven met LessonUp en zitten vol filmpjes en quizen. Elke les komt met een docentenhandleiding en leerlingenwerkbladen, waardoor je direct aan de slag kan. Er zijn lessen voor alle vakken en voor eenmalige lessen of lange lessenreeksen. Je vind het materiaal hier.

Je kunt niet meer reageren.