Onderzoek
naar fijnstof,
help je mee?

Lesmateriaal

Handleidingen

Deze website is zo opgezet dat leerlingen er zoveel mogelijk zelfstandig mee kunnen werken. Door mee te doen aan de fijnstofcampagne leren de leerlingen over het concept “onderzoek doen” binnen de context van de “fijnstofproblematiek”.

Voor docenten zijn de volgende handleidingen beschikbaar:

Lesopzet

Hoe zet je het fijnstof project op?

Zoals in alle GLOBE projecten, staat onderzoek doen centraal. Zo ook in de fijnstofmodule. Leerlingen gaan zelf aan de slag om een onderzoek uit te voeren. De metingen doen ze met de sensorkit of met de snuffelfiets om een onderzoeksvraag te beantwoorden. Voor het opzetten van een onderzoekje wordt de onderzoekscyclus gebruikt. Deze geeft stap voor stap weer hoe (wetenschappelijk) onderzoek moet worden opgezet en uitgevoerd. Deze basis kan worden uitgebreid met vakinhoudelijke of meer thematische lessen.

Hoeveel tijd heb je?

Één les
Als je weinig tijd hebt, is de introductieles een mooie samenvatting van alles wat een leerling zou moeten leren over fijnstof. 

Twee lessen
Je kunt de introductieles uitbereiden met een vakinhoudelijke verdiepende lessen. 

Drie of meer lessen (kort project)
Voor een kort project start je met de introductieles. Daarna kan je kiezen voor een vakinhoudelijke les of een thematische les, over bijvoorbeeld data analyse. Tijdens deze les of als huiswerk gaan de leerlingen een klein onderzoekje doen naar fijnstof met een fijnstofsensor. De laatste les kan worden gebruikt om de resultaten te presenteren. 

Dorien Dorresteijn - GLOBE

Projectleider GLOBE fijnstof

GLOBE

Contactpersoon

Heb je vragen over het fijnstofproject? 

Neem dan contact op met Dorien.

dorien@globenederland.nl