Onderzoek
plastic soup,
help je mee?

Lesmateriaal

Samenwerking Plastic Soup

Samen met de Plastic Soup Foundation heeft GLOBE lesmateriaal ontwikkeld over de plasticsoep. De plasticsoep is een onderwerp dat dichtbij de belevingswereld van de leerlingen staat; elk beetje plastic dat bij op school of thuis naast de afvalbak belandt, komt in de natuur terecht. Zo vindt het uiteindelijk via sloten en rivieren zijn weg naar de oceaan, waar het onderdeel wordt van de plasticsoep.

Om mee te doen met de Plastic Soup Challenges hoeft je school geen lid zijn van GLOBE. De challenges zijn vrij beschikbaar op de website van de Plastic Soup Foundation. Maar het is wel leuk om dit project te combineren met andere GLOBE onderzoeksprojecten, bijvoorbeeld over waterkwaliteit. Lees hier meer over het lidmaatschap. 

Hoe zet je een challenge op?

De Plastic Soup challenges bieden allerlei mogelijkheden. Centraal staat onderzoek doen waarbij leerlingen zelf een onderzoek of challenge uitvoeren. 

Hoeveel tijd heb je?

Één les
Als je slechts 1 les de tijd hebt, is de introductieles een leuke invulling. Tijdens deze interactieve LessonUp les komen leerlingen in aanraking met alle aspecten van het plasticsoep vraagstuk

Twee lessen
Heb je iets meer tijd, dan kan je de introductieles aanvullen met één of meerdere challenges. Voor een volledig overzicht, zie de website van de Plastic Soup Foundation.

Drie of meer lessen (kort project)
Dit onderzoeksproject leent zich uitstekend voor een projectweek waar meerdere vakken aan meedoen. Leerlingen gaan elke dag met één of twee challenges aan de slag en leren zo het plasticsoep vraagstuk vanuit verschillende invalshoeken te beschouwen.

verdieping per vak

Aansluiting bij diverse vakken

Het project plastic soup sluit aan bij diverse vakken. 
 
  • Aardrijkskunde: Een van onze voormalig expertdocenten Jelle Kabbes heeft enkele challenges ontworpen voor het vak aardrijkskunde. Zo kunnen de leerlingen kijken naar de invloed van plastic op ons waterecosysteem of in debat gaan over de belangen van plastic in onze maatschappij.
  • Biologie: Voor het vak biologie zijn er meerdere challenges beschikbaar. Zo kunnen de leerlingen kijken naar de invloed van plastic op waterecosystemen of de relatie tussen plastic en dierenleed.
  • Natuurkunde: Er zijn ook enkele challenges ontworpen voor het vak natuurkunde. Zo kunnen de leerlingen bijvoorbeeld kijken naar dichtheid bij de challenge Zinken, Zweven, Drijven.
  • Scheikunde: Onze expertdocent Renate Boxem heeft ook enkele challenges ontworpen voor het vak scheikunde. Zo kunnen de leerlingen kijken naar microplastics in cosmetica of de samenstelling van sigarettenfilters.
 

Verdieping

Combineer je onderzoek

Het onderzoeksproject Plastic Soup past goed bij het Microplastics en Waterkwaliteit project.

  • Microplastics en Plastic Soup: Door beide projecten te combineren kunnen leerlingen beter begrijpen hoe grote hoeveelheden plastic afval in de oceanen afbreken tot microplastics en de impact hiervan op het milieu. Dit kan een verdieping zijn voor leerlingen na het Plastic Soup project.
  • Waterkwaliteit en Plastic Soup: gaan leerlingen aan de slag met plastic in het water, kunnen ze gebruikmaken van de protocollen van waterkwaliteit om water te bemonsteren.

Meer specifieke informatie over welke challenges van het plastic soup project goed aansluiten bij het microplastics project en ideeën over het combineren van de projecten vind je in de docentenhandleiding.

Dorien Dorresteijn - GLOBE

Projectleider GLOBE Plastic Soup

GLOBE

Contactpersoon

Heb je vragen over de plastic soup challenges? 

Neem dan contact op met Dorien.

dorien@globenederland.nl