Onderzoek
naar NO2,
help je mee?

Lesmateriaal

Introductieles

In de algemene introductieles leren de leerlingen over stikstof en de reden waarom hier onderzoek naar gedaan wordt. Dit wordt gedaan door een klassikale interactieve les.

Onderzoek doen

Zoals in alle GLOBE projecten, staat onderzoek doen centraal. Zo ook in de fijnstofmodule. Leerlingen gaan zelf aan de slag om een onderzoek uit te voeren. De metingen doen ze met de sensorkit of met de snuffelfiets om een onderzoeksvraag te beantwoorden. Voor het opzetten van een onderzoekje wordt de onderzoekscyclus gebruikt. Deze geeft stap voor stap weer hoe (wetenschappelijk) onderzoek moet worden opgezet en uitgevoerd

 

Werkbladen en opdrachten

Door middel van werkbladen kunnen de leerlingen zelfstandig aan de slag met het opzetten van het onderzoek en het analyseren van de zelf verkregen data

Lesmateriaal

Metingen doorgeven

GLOBE scholen kunnen hieronder hun gegevens doorgeven. Je gegevens komen openbaar op de kaart en dus kan iedereen ze gebruiken voor onderzoek. Ook leerlingen kunnen hun resultaten vergelijken met die van andere leerlingen.

Survey

Tijdens het ophangen en afhalen van het buisje is het belangrijk dat je de survey invult voor elk afzonderlijk buisje. Er is een aparte survey voor het ophangen van het buisje en een aparte voor het ophalen van het buisje. 

Voorjaarscampagne 2024 – op dit moment kunnen er geen gegevens meer worden doorgegeven. 

  • Survey | Palmes buisje OPHANGEN | gegevens doorgeven
  • Survey | Palmes buisje AFHALEN | gegevens doorgeven

Na het uploaden in de survey zijn je gegevens openbaar te bekijken en kun je dus jouw gegevens vergelijken met die van andere leerlingen. Ook kunnen de wetenschappers ze gebruiken voor hun onderzoek. Bekijk de gegevens via de pagina ‘resultaten’

Lesmateriaal

Verdiepingsopdrachten

Voor het stikstofproject zijn er drie verdiepingsopdrachten ontwikkeld. De focus van de drie opdrachten is verschillend waardoor het aansluit bij diverse vakken zoals aardrijkskunde, natuurkunde, biologie of scheikunde.

  • Stikstofprobleem in Nederland – Bij deze opdracht zullen leerlingen zich gaan verdiepen in het stikstofprobleem in Nederland. De
    opdracht begint met een algemeen gedeelte over stikstof en het stikstofprobleem
  • NO2 en fijnstof – Bij deze opdracht gaan leerlingen zich verdiepen in reactievergelijkingen die betrokken zijn bij het
    vormen van fijnstof uit NO2.
  • NO2, TROPOMI en andere satellieten – Bij deze opdracht gaan leerlingen zich verdiepen in de werking van satellieten. Voor docenten die de NLT-module Fijnstof voor VWO behandelen is het goed om te weten dat deze opdracht daar ook in is
    opgenomen.

Lesmateriaal

Engelstalig lesmateriaal 

In Ierland doen wel 200 scholen mee aan het NO2 project.
Het engelstalige lesmateriaal dat ze gebruiken kun je bekijken op deze website van Ireland Air Quality Campaign.

Let op: Het lesmateriaal wijkt wat af van het Nederlandse lesmateriaal, omdat ze bijv. 3 buisjes ontvangen i.p.v. 10 en de gegevens niet met data van een satelliet vergelijken. Ook volgen ze een andere meetperiode.