Vallende Zaadjes
Introductie van de onderzoekscyclus
Lesopzet
Hoe pas je deze module toe?
Het project is ontworpen voor leerjaar 1/2 havo-vwo, maar kan ook in andere klassen gedaan worden ter introductie van de onderzoekscyclus. Het doel van deze oefening is de introductie van de onderzoekscyclus aan de hand van een concreet en beknopt leerlingonderzoek: vallende zaadjes. Het kan in groepen van drie leerlingen worden gedaan.
Lesopzet
Webtool als leidraad
De leerlingen maken via de webtool kennis met de 8 stappen van de onderzoekscyclus. Elke stap bestaat uit een instructie (‘aan de slag’), een terugblik op de betreffende stap (‘terugblik’) en een samenvatting van de stap in de vorm van een blokschema (‘samenvatting’).
De leerlinggroepjes kunnen het onderzoek zelfstandig uitvoeren. Desgewenst kan de docent klassikaal aandacht besteden aan de ‘terugblik’ gevolgd door de ‘samenvatting’. Daarbij dient er wel voor gezorgd te worden dat de tempoverschillen tussen de groepjes beperkt blijven, zodat de leerlingen min of meer op hetzelfde moment aan de ‘terugblik’ toe zijn.
Lesopzet
Breder toepassen
De onderzoekscyclus kan ingezet worden bij GLOBE onderzoeksprojecten, maar ook bij de andere bètavakken en aardrijkskunde. Op die manier kun je als school een gemeenschappelijke onderzoekstaal realiseren. Door in jaar 1 al te beginnen met het oefenen van de stappen van de cyclus zijn de leerlingen, bijvoorbeeld als ze aan het PWS toe zijn, volledig met de stappen vertrouwd.