Onderzoek
waterkwaliteit,
help je mee?

Onderzoeken

Hoe onderzoek ik waterkwaliteit?

Om je onderzoek naar waterkwaliteit goed uit te voeren gebruik je de GLOBE onderzoekscyclus. Op deze pagina word je stap voor stap door deze cyclus heen geleid. Gebruik hiervoor ook de leerlingenhandleiding. Deze handleiding kan je opvragen bij jouw docent.

 

Je profielwerkstuk over waterkwaliteit?

Hoewel het lesmateriaal voornamelijk geschreven is voor de onderbouw, leent het onderwerp waterkwaliteit zich uitstekend voor een profielwerkstuk. Veel waterschappen zijn geïnteresseerd in leerlingen die een profielwerkstuk willen schrijven over waterkwaliteit. Hoe hangt de waterkwaliteit en biodiversiteit samen? Wat moet er gebeuren om de biodiversiteit van bepaalde oppervlaktewater te vergroten? Of onderzoek doe onderzoek naar de waterkwaliteit na rioolzuiveringen.

Wil je graag je profielwerkstuk over waterkwaliteit schrijven en heb je een vraag of hulp nodig? Je kan altijd contact met ons opnemen: info@globenederland.nl 

Stap 1

Oriënteer

Voor je onderzoek kan doen naar een onderwerp, moet je eerst weten waar het precies om gaat. In deze eerste stap ga je daarom van alles uitzoeken over waterkwaliteit. Hieronder vind je een paar tips om meer te weten te komen over dit onderwerp. Heb je vragen, schrijf ze dan op!

Ook kan je de introductieles en de opdracht mystery water uit de ‘leerlingenhandleiding’ doen om meer te weten te komen over waterkwaliteit.

Powerpoint

De introductieles van het waterkwaliteit project kan je helpen om meer te weten over de waterkwaliteit en hoe je dit kan meten.

Tips

  • Heb je iets gevonden waar je graag verder in zou willen verdiepen? Maak een lijst met allerlei vragen die jou leuk lijken om te onderzoeken. 
  • Een goed onderzoek kijkt naar iets wat nog niet bekend is. Dus zoek naar de ‘gaten’ in de (wetenschappelijke) kennis.
  • Een onderzoek moet ook een maatschappelijk nut dienen. Waarom is het belangrijk dat jouw onderwerp onderzocht wordt?

Handige websites

Stap 2

Stel onderzoeksvraag

Tijdens de oriëntatefase zijn er hopelijk al veel vragen bij je opgekomen die je hebt genoteerd. Op basis van de vragen die bedacht zijn, kan een onderzoeksvraag geformuleerd worden voor de rest van het onderzoek. 

Gebruik de les ‘bedenk je eigen onderzoek’ uit de leerlingenhandleiding voor het bedenken van een onderzoeksvraag.

Hoofdvraag en deelvragen:

Voor een onderzoek is er één hoofdvraag met een aantal deelvragen nodig.  Deelvragen zijn alle vragen waar  eerst het antwoord op moet komen om je hoofdvraag te kunnen beantwoorden. 

Voor het stellen van goede vragen is een lijst met ‘eigenschappen’. Kijk op de pagina van de onderzoekscyclus waaraan een goede vraag moet voldoen. 

Stap 3

Ontwikkel onderzoeksplan

In stap 2 is een onderzoeksvraag bedacht. Nu komt het erop aan dat die vraag beantwoord gaat worden door onderzoek te doen. Elk onderzoek begint met het maken van een onderzoeksplan. Je vindt dit ook in de leerlingenhandleiding.

Voorbeelden van vragen die je in een onderzoeksplan schrijft zijn: 

  • Wat is de locatie van mijn onderzoek?
  • Wanneer voer ik het uit? 
  • Wat heb ik daarvoor nodig? 
  • Met hoeveel mensen voer ik het onderzoek uit? 
  • Wat zijn de taken? 

Al deze vragen beantwoord je in je onderzoeksplan.  Kijk op de pagina van de onderzoekscyclus waaraan een goed onderzoeksplan moet voldoen. 

Stap 4

Verzamel gegevens

Nu ga je echt aan de slag! Verzamel al je gegevens volgens je onderzoekplan. 

Verzamel eerst je watermonsters in het veld. Daarvoor zijn er verschillende protocollen en dataformulieren. Bekijk dus goed van te voren wat je wilt meten en welke protocollen en dataformulieren je daarvoor nodig hebt. Heb je je watermonster verzameld, dan zul je deze in het lab verder gaan onderzoeken en analyseren. Ook hier zijn protocollen en dataformulieren voor.

Data invoeren

Vergeet niet om jouw data ook door te geven met de GLOBE Observer App. Zo deel je jouw gegevens met de wetenschappers en draag het bij aan wetenschappelijk onderzoek. Ook kun jij jouw gegevens makkelijker analyseren of vergelijken met anderen. Je kan hiervoor de handleiding data invoer gebruiken. Wil je geen App downloaden, dan kan je jouw data ook via de website www.globe.gov invoeren. 

De data komt dan op de website https://vis.globe.gov/GLOBE. Hiermee kan je jouw gegevens weer terugvinden. 

Stap 5

Analyseer gegevens

Analyseren is je gegevens zo bewerken en verwerken dat je er conclusies uit kunt trekken en je uiteindelijk jouw onderzoeksvraag ermee kunt beantwoorden. Hoe je dat moet doen hangt af van je onderzoek.

Je kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de data die is verzameld door leerlingen van over de hele wereld of alleen je eigen data vergelijken. Geef je resultaten overzichtelijk weer, bijv. in een tabel en/of grafiek. Denk goed na welke manier het beste past bij je onderzoeksvraag en je data. Hoe je jouw data het beste kunt visualiseren staat beschreven in de handleiding ‘data visualisatie’ die je kunt opvragen bij jouw docent. 

Stap 6

Trek conclusies

Nu je jouw gegevens hebt geanalyseerd, kan je je onderzoeksvraag gaan beantwoorden. Maar een goede conclusie is meer dan dat. Het is ook een reflectie op het onderzoeksproces en een vooruitblik naar eventuele vervolgonderzoeken. 

Misschien heb jij wel gevonden waar de waterkwaliteit in jouw leefomgeving het slechts is en ontdekt wat de bron hiervan is. Denk dan aan mooie oplossingen om de waterkwaliteit te verbeteren. 

Stap 7

Deel je bevindingen

Onderzoek deel je met anderen zodat zij je resultaten en conclusies kunnen controleren, gebruiken voor nieuw onderzoek of gebruiken voor toepassingen. Er zijn verschillende manieren om je onderzoek te delen: 

  • Upload hier jouw onderzoeksrapport na akkoord van de docenten uploaden naar de GLOBE website. Wie weet zie je je eigen resultaten wel terug op de website. 
  • Heb je het waterkwaliteitonderzoek in de bovenbouw uitgevoerd. Kom dan naar de GLOBE Science Fair en presenteer je resultaten aan echte wetenschappers. Misschien ga jij er wel vandoor met de prijs. Check de agenda voor de datum van de volgende Science Fair.

 

Stap 8

Bedenk nieuwe vragen

Er nog geen genoeg van? Onderzoek werkt vaak zo dat je tijdens het onderzoeken weer op nieuwe vragen komt. Door nieuwe resultaten of technologische ontwikkelingen kunnen er weer andere dingen onderzocht worden. Je begint weer bij stap 1 van de onderzoekscyclus. 

Profielwerkstuk
Misschien ben je wel geïnspireerd geraakt om eens dieper in dit onderwerp te duiken en je profielwerkstuk er over te laten gaan. Neem eens een kijkje op de resultatenpagina of de algemene pws pagina.