GLOBE SCIENCE FAIR

Praktische info voor DOCENTEN

Locatie

De Science Fair vindt plaats op Wageningen UR

Programma Science Fair 12 juni 2020

09:00 opbouwen stands
10:30 opening
11:15 presentaties door leerlingen achter stand
12:45 lunch en rondleiding
14:15 GLOBE games
15:15 uitreiken prijzen
16:00 einde

Downloads

Belangrijke data

  • 10 maart: deadline uploaden onderzoeksrapport voor optionele Virtual Science Symposium
  • 1 juni 2020: deadline uploaden onderzoeksrapporten
  • 12 juni 2020 (09:00-16:00): GLOBE Science Fair

Website voor leerlingen

Wat er van de leerlingen verwacht wordt, staat op de volgende Engelstalige site:

Onderzoeken moeten voldoen aan de criteria

Voorbeelden onderzoeksrapporten

Bekijk eerder ingeleverde onderzoeksrapporten…

Onderzoeksrapport uploaden

Voorafgaand aan de Science Fair (uiterlijk 1 juni) moet het onderzoeksrapport worden geüpload zodat de resultaten wereldwijd gedeeld worden. Bij de GLOBE Science Fair worden dezelfde criteria gebruikt als bij de internationale GLOBE Virtual Science Symposium. Details zijn te vinden in de criteria op basis waarvan de wetenschappelijke jury de beoordeling zal vellen.

Let op: bij het uploaden moet de docent inloggen met het GLOBE account of een leerling met een leerlingaccount (instructie aanmaken leerlingaccount).

Voorwaarden

  • Per school kan er 1 team (minimaal 3 maximaal 5 leerlingen) niveau H/V 4/5 en 1 of 2 begeleidende docenten naar de Science Fair komen. Bij voorkeur laat de school meerdere teams onderzoek doen en bepaalt vervolgens zelf wie er wordt afgevaardigd.
  • De docent begeleidt de leerlingen bij het schrijven van een onderzoeksrapport en laat ze dit uploaden naar de GLOBE website zodat ze beschikbaar zijn voor wetenschappers en scholen wereldwijd.
  • Het project voldoet aan de GLOBE Virtual Science Symposium Criteria. Dit betekent o.a. dat je alles mag onderzoeken wat je wil als er maar ook GLOBE meetprotocollen gebruikt worden in het onderzoek. De GLOBE metingen zijn ook geüpload naar www.globe.gov

Lesopzet

Hieronder volgt een kort overzicht van een standaard lesopzet. Specifieke invulling is afhankelijk van de docent.

FASE I. Introductie door docent

  • ​Introductie GLOBE en de Science Fair in de klas. (1 lesuur). Gebruik hiervoor ook de leerlingenpagina.
  • Buiten metingen doen onder begeleiding docent om gevoel voor meetinstrumenten te krijgen (enkel of dubbel lesuur).
  • Leerlingen laten nadenken over een onderzoeksvraag en liefst ook het ontwikkelen van een onderzoeksplan (1 of meerdere lesuren).

FASE II. Leerlingen voeren hun onderzoek in groepjes uit

  • Docent begeleid op afstand. Afhankelijk van het gekozen onderzoek en de daarbij behorende opzet zijn de leerlingen een periode van een dag tot enkele maanden bezig. Willen leerlingen bijvoorbeeld verschillende bodemtypen vergelijken dan kan dat binnen een dag, maar willen ze ook een ontwikkeling in de tijd volgen, dan is daar meer tijd voor nodig.

FASE III. Leerlingen rapporteren over hun onderzoek

  • Leerlingen schrijven een onderzoeksverslag en uploaden dit.

FASE IV. Leerlingen presenteren resultaten op Science Fair

Meetinstrumenten

GLOBE verkoopt zelf geen meetinstrumenten. Veel meetinstrumenten zijn standaard aanwezig op school. Bij ieder onderzoeksproject staat welke meetinstrumenten hierbij nodig zijn. Hieronder volgen enkele tips voor webshops:

Internationaal samenwerken

Met een netwerk van 32.000 scholen biedt GLOBE veel gelegenheid voor samenwerken.

Bekijk de pagina over internationalisering voor meer informatie.

Let op: er zijn twee websites

  1. www.globe.gov: alle scholen en door hen verzamelde meetgegevens. Ook staat er veel Engelstalig lesmateriaal (zie hieronder)
  2. www.globenederland.nl: hierop staat info voor Nederlandse scholen (zoals de pagina die je nu leest). Het lesmateriaal op deze site is in het Nederlands en dus niet geschikt voor de GLOBE Science Fair.