Je gaat allerlei metingen doen aan het weer. Denk aan de luchtdruk, temperatuur en luchtvochtigheid. Je gegevens deel je via de GLOBE website met scholen over de hele wereld. Je kunt ook zelf een onderzoek opzetten en leren een weerbericht te maken!
weerhut
Wolkenradar van het KNMI
Benodigde meetinstrumenten
Om mee te doen met het GLOBE weer project heb je bij voorkeur onderstaande materialen nodig. Eventueel kun je ook maar een gedeelte uitvoeren.
Digitaal meetstation
Het is ook mogelijk een digitaal meetstation te koppelen aan de GLOBE database zodat de gegevens automatisch worden doorgegeven.
Bekijk instructie koppelen Davis weatherstation aan GLOBE.
Specificaties
Bekijk de specificaties van alle bovengenoemde meetinstrumenten (Engels)
Bestellen
De wolkenposter kunnen GLOBE scholen gratis bestellen door een mail te sturen (max 10 per school).
GLOBE verkoopt zelf geen meetinstrumtenten.
Hieronder volgen enkele tips voor webshops:
www.veldwerkwinkel.nl: GLOBE scholen ontvangen 10% korting.
www.outdoor-education.nl: verkopen o.a. de weerhut.
Weerhut. Deze is te koop, maar kan ook zelf gemaakt worden. Engelstalige instructie weerhut bouwen…
1. Doe de metingen en noteer ze
2. Metingen doorgeven
Verzend je metingen naar de GLOBE database zodat iedereen ze kan zien en gebruiken voor onderzoek. Voor het doorgeven heb je een account nodig.
Er zijn twee manieren om de metingen door te geven (wij raden de app aan!):
3. Bekijk metingen
Alle metingen komen in de internationale database van GLOBE zodat ze voor leerlingen en wetenschappers wereldwijd beschikbaar zijn. Ga naar het visualisatiewebsite om de data te bekijken. Handleiding visualisatie.
Mee doen met GLOBE betekent onderzoek doen dat je deelt met leerlingen en wetenschappers over de hele wereld. Meer info over GLOBE…
Downloads
– Leerlingenhandleiding
– Toelichting per meetinstrument
Leerlingen van het Comenius in Apeldoorn doen weermetingen
Praktische toelichting
De basis van GLOBE Weer is het doen van verschillende weermetingen en deze invoeren in de database zodat ze te visualiseren zijn en te vergelijken met andere scholen over de hele wereld.
Scholen gaan hier verschillend mee om. Sommige scholen doen een eenmalig project of les. Andere scholen organiseren een roulatiesysteem waarbij leerlingen in groepjes ombeurten een week verantwoordelijk zijn voor de weerhut en dagelijks metingen doen. Zo krijg je een mooie meetreeks waar je goed verwerkingsopdrachten mee kunt doen.
Wilt u meedoen met GLOBE Weer & Klimaat? Volg dan onderstaand stappenplan:
Mystery stations
Speelse opdracht waarbij leerlingen aan de hand van de meetgegevens van 5 scholen over de hele wereld moeten achterhalen waar deze scholen zich bevinden.
– Docentenhandleiding mystery stations (log in met GLOBE wachtwoord)
– Hints om uit te delen in de klas
Engelstalig lesmateriaal (CLIL tip voor tto scholen!)
Engelstalige GLOBE Atmosfeer website met diverse lesmaterialen.
Ondersteunend lesmateriaal KNMI
Het KNMI heeft een pagina met ondersteunend lesmateriaal bij deze GLOBE module. Deze lessen gaan behoorlijk diep en zijn bedoeld voor evaren GLOBE leerlingen en docenten. Ze zijn lessen voor zowel aardrijkskunde als natuurkunde
Jelle Kabbes
Docent aardrijkskunde Rembrandt College Veenendaal
J.Kabbes@rembrandt-college.nl
Roeland van Oss
Docent natuurkunde, Christelijk Lyceum Zeist (oud medewerker KNMI)
Contact: r.vanoss@clz.nl
Om een gedegen onderzoek te doen volg je de onderzoekscyclus. Dit betekent o.a. dat je van te voren goed nadenkt over een onderzoeksvraag en vervolgens een plan opstelt.