Vanuit het hele land kwamen vrijdag 10 maart docenten naar het KNMI om getraind te worden door wetenschappers en ervaren docenten in de onderzoeksprojecten van GLOBE.
In workshops leerden de docenten van wetenschappers en ervaren docenten hoe ze met hun leerlingen mee kunnen doen met de onderzoeksprojecten van GLOBE. Zie voor details het overzicht hieronder.
Ook kregen de docenten een rondleiding over het KNMI waarbij speciaal voor de gelegenheid een weerballon werd opgelaten en de weertunnel werd bezocht.
Met IR thermometer onder de radartoren
Fijnstof meten
weerballon oplaten
Weerballon
Windtunnel
Microplastics bekijken
Microplastics
Microplastics filteren
Microplastics filteren
Workshop microplastics
Windtunnel
Radartoren KNMI
Workshop
Kijken naar opgelaten weerballon
Oplaten weerballon
Waterdiertjes vangen in de sneeuw
Weerballon
Uitleg weerballon
Rondleiding KNMI
Wetenschapper Bas Mijling KNMI
Snuffelfiets
Urban Heat Island onderzoek
Waterdiertjes vangen in de sneeuw
Workshop
Workshop
Workshop
Intro door hoofddirecteur KNMI, Maarten van Aalst
Deelnemerslijst weggewaaid
Powerpoints
- Introductie en GLOBE inpassen in de klas
Matthijs Begheyn (GLOBE NL) - Waterdiertjes
Edwin Peeters (Wageningen Universiteit) - Fijnstof en snuffelfiets
Hester Volten (RIVM)
Ton Reckman (GLOBE NL)
Dorien Dorresteijn (GLOBE NL)
Govertjan de With (Ichtuscollege) - Microplastics Powerpoint en LessonUp
Bernou Boven (Universiteit van Amsterdam)
Wendela van Asbeck (Plastic Soup Foundation)
Maaike Vollebregt (Helen Parkhurst, Almere)
Matthijs Begheyn (GLOBE) - NO2 in de lucht
Bas Mijling (KNMI)
Hester Volten (RIVM)
Dorien Dorresteijn (GLOBE) - Trees Around The Globe
Jet Kramer (GLOBE NL)
Maaike Vollebregt (Helen Parkhurst) - Data analyse
Marcella van Steenbergen (GLOBE NL) - Klimaat en leefomgeving
Marcella van Steenbergen (GLOBE NL)
Anita van Leeuwen (Helen Parkhurst)
Workshops
Ronde 1
KNMI
Klimaat en leefomgeving
Marcella van Steenbergen (GLOBE NL) gaf een workshop over de impact van klimaatverandering op scholen. Leerlingen kunnen dit met GLOBE o.a. onderzoeken met de projecten Urban Heat Island Effect en de wolkenapp.
RIVM
Fijnstof en snuffelfiets
Naast de stationaire fijnstof sensor is er nu ook de snuffelfiets. Leerlingen kunnen daarmee hun volledige fietsroute de luchtkwaliteit in kaart brengen.
In deze workshop vertelde een wetenschapper van het RIVM en ervaren docenten hoe je stationair en mobiel met je leerlingen fijnstof kunt meten.
NASA
Trees around the globe
NASA weet precies waar bomen op de aarde staan, maar wat de satellieten niet kunnen meten is hoe hoog deze bomen zijn. Dit is wel essentieel voor onderzoek naar het effect van klimaatverandering op de natuur. Bij het project Trees Around The Globe geven de leerlingen met een app de hoogte van bomen door. Een leuk project waarbij 21-eeuwse vaardigheden en kennis worden gecombineerd
Wageningen Universiteit
GrowApp
Leerlingen kunnen helpen de reactie van de natuur op klimaatverandering in kaart te brengen. Met de GrowApp kun je met je smartphones foto’s maken van de natuur die automatisch in een time lapse filmpje worden omgevormd.
Workshops
Ronde 2
Wageningen Universiteit
Waterdiertjes
Wetenschapper Edwin Peeters van Wageningen Universiteit presenteerde de webapp waterdiertjes.nl die hij samen met GLOBE ontwikkeld heeft. Leerlingen gaan bij dit project waterdiertjes vangen en geven ze door via de webapp. Ze kunnen dan meteen zien wat deze diertjes zeggen over de waterkwaliteit. De gegevens van leerlingen worden niet alleen door wetenschapper Edwin, maar ook door waterschappen in het hele land gebruikt om een beter beeld te krijgen van de waterkwaliteit! Gaaf als je leerlingen daar aan kunnen bijdragen, toch?!
GLOBE
Data analyse
Op de internationale website www.globe.gov waar 37.000 scholen op te vinden zijn uit 127 landen staan miljoenen metingen van leerlingen. Maar hoe tover je die op een mooie manier tevoorschijn? De website heeft tools om kaarten en grafieken te maken.
KNMI en RIVM
NO2 in de lucht
Tien scholen mogen met het nieuwe project NO2 in de lucht, aan de slag. Zij ontvingen elk 10 speciale Palmes meetbuisjes om NO2 te meten. Deze gaan de leerlingen ophangen in de schoolomgeving. Ze leren daarmee niet alleen over de luchtkwaliteit in de eigen schoolomgeving, maar gaan het ook vergelijken met andere scholen en zelfs met de Tropomi satelliet. Onder leiding van wetenschapper Bas Mijling van het KNMI dragen ze op die manier bij aan de kalibratie van deze satelliet.
UvA
Microplastics
Scholen die meedoen aan het nieuwe Microplastics project ontvangen kosteloos een speciale filterset t.w.v. €300,- (aangeboden door de ambassade van de VS).
Microplastics zijn bijna overal. Maar zijn ze ook te vinden in de wateren in de omgeving van jullie school? Met een filter en een microscoop en begeleidend lesmateriaal, gaan de leerlingen het uitvinden onder leiding van wetenschapper Bernou Boven van de UvA.
Het leerlingenteam met het beste onderzoek mag als prijs naar Zeehondencentrum Pieterburen.