Onderzoek
bomenhoogte,
help je mee?

Onderzoeken

Hoe onderzoek ik boomhoogte met TAG?

Om je onderzoek naar boomhoogte goed uit te voeren gebruik je de GLOBE onderzoekscyclus. Op deze pagina wordt je stap voor stap door deze cyclus heen geleid. Je kunt hiervoor ook de leerlingenhandleiding met protocollen gebruiken.

Voor stap 4 – 6 van de onderzoekscyclus is er ook het werkblad Welke methode is het meest betrouwbaar.

Deze werkbladen kan je opvragen bij jouw docent.

Stap 1

Oriënteer

Voor je onderzoek kan doen naar een onderwerp, moet je eerst weten waar het precies om gaat. In deze eerste stap ga je daarom van alles uitzoeken over Trees around the GLOBE. Hieronder vind je een paar tips om meer te weten te komen over dit onderwerp. Heb je vragen, schrijf ze dan op!

LessonUp
Een LessonUp is een soort interactieve Powerpoint waarmee je van alles te weten komt over het project.

YouTube video’s

Trees Around the GLOBE: Globe Observer App

Globe Observer: tree height

Wetenschapper Brian Campbell legt uit hoe je een observatie kunt maken

 
 

GLOBE Internationaal

Op de internationale website van GLOBE vind je veel informatie over het TAG project. Hier vind je meer informatie over internationale campagnes, lesmateriaal en hoe je observaties kan doen.

Nog meer tips

  • Heb je iets gevonden waar je graag verder in zou willen verdiepen? Maak een lijst met allerlei vragen die jou leuk lijken om te onderzoeken. 
  • Een goed onderzoek kijkt naar iets wat nog niet bekend is. Dus zoek naar de ‘gaten’ in de (wetenschappelijke) kennis.
  • Een onderzoek moet ook een maatschappelijk nut dienen. Waarom is het belangrijk dat jouw onderwerp onderzocht wordt?

Handige websites

  • Nieuws TAG – Kijk bij het nieuws op de TAG pagina. Hier komen regelmatig nieuwe interessante updates voorbij.
  • Biologielessen – Wat is fotosynthese 
  • NVON – Lesmateriaal koolstofkringloop onderbouw 
  • Globe Observer website – Why study trees? Informatie waarom we bomen moeten bestuderen. 
  • Globe Observer website – What is GLOBE trees? Informatie over het project
  • European Space Agency – Over remote sensing 
  • Bomen in Utrecht Voorbeeld van een website over de bomen en andere planten in de gehele gemeente
    • Bomenkaart Overzicht van alle bomen in Utrecht, met info over o.a. boomtype en plantjaar
  • Bomengids – Bomen determineren aan de hand van foto’s
  • Bomenbieb – Allerlei informatie over bomen en boomgasten
  • Bomenwijzer – Beschrijving van veel verschillende bomen. Denk aan boomtype, levensduur, groeisnelheid en verdere onderscheidende determinatiekenmerken
  • State of the World’s Trees – Engels wetenschappelijk rapport over de staat van bomen wereldwijdt
  • Boomregister – O.a. satellietbeelden van  alle bomen in Nederland 
  • WUR – Effecten van klimaatverandering op natuur overal zichtbaar. 
  • KNMI – Klimaatverandering.

Stap 2

Stel onderzoeksvraag

Tijdens de oriëntatefase zijn er hopelijk al veel vragen bij je opgekomen die je hebt genoteerd. Op basis van de vragen die bedacht zijn, kan een onderzoeksvraag geformuleerd worden voor de rest van het onderzoek.

Maar je kan bij dit project ook kijken naar de meetinstrumenten die er worden gebruikt. Bijvoorbeeld ‘Welke meetmethode is het meest betrouwbaar: een app of een zelf gemaakt meetinstrument’. Hiervoor kun je het werkblad: Welke methode is het meest betrouwbaar gebruiken.

Hoofdvraag en deelvragen:

Voor een onderzoek is er één hoofdvraag met een aantal deelvragen nodig.  Deelvragen zijn alle vragen waar  eerst het antwoord op moet komen om je hoofdvraag te kunnen beantwoorden. 

Voor het stellen van goede vragen is een lijst met ‘eigenschappen’. Kijk op de pagina van de onderzoekscyclus waaraan een goede vraag moet voldoen. 

Stap 3

Ontwikkel onderzoeksplan

In stap 2 is een onderzoeksvraag bedacht. Nu komt het erop aan dat die vraag beantwoord gaat worden door onderzoek te doen. Elk onderzoek begint met het maken van een onderzoeksplan.

Kiezen van de meetlocatie

Kies een meetlocatie uit waar meerdere bomen te vinden zijn. Voor deze methode moeten vijf bomen per keer gemeten worden. Denk dus aan een park, duinen of het bos. Bepaal de dominante (meest voorkomende) boomsoort. Van de dominante boomsoort moeten er minimaal vijf bomen aanwezig zijn.

Welk meetinstrument gebruik je? 

Voor dit onderzoek kan je kiezen om je metingen te doen met de GLOBE Observer App of met een zelfgemaakte clinometer. Je kan ze ook allebei gebruiken! De app is gemakkelijk te downloaden: 

Ga voor je echt gaat onderzoeken eens naar buiten en probeer de App. Zo leer je wat je er allemaal mee kunt. We hebben ook een uitgebreide handleiding voor het gebruik van de app.

Wil je geen App downloaden, dan kan de boomhoogte meten met de clinometer en kan je jouw data ook via de website www.globe.gov invoeren. 

Beschrijf de volgende vragen voor je onderzoeksplan: 

  1. Hoe vaak ga je meten? 
  2. In welke periode ga je meten? 
  3. Hoe laat ga je meten? 
  4. Vanaf welk punt ga je meten? 
  5. Wil je verschillende bomen met elkaar vergelijken? 
  6. Welke protocollen (in de leerlingenhandleiding) heb ik nodig om mijn onderzoek uit te voeren. 
  7. Ga je gebruik maken van de app of ook van een clinometer? Dus welk meetinstrument ga je gebruiken? 

Al deze vragen beantwoord je in je onderzoeksplan.  Kijk op de pagina van de onderzoekscyclus waaraan een goed onderzoeksplan moet voldoen.

Stap 4

Verzamel gegevens

Nu ga je echt aan de slag! Verzamel al je gegevens volgens je onderzoekplan.

Met behulp van de Globe Observer App en/of de clinometer ga je metingen doen. Neem de juiste dataformulieren mee het veld in als je gaat meten met de clinometer. Deze gegevens voer je later in via de website www.globe.gov  

Gebruik je de app, doorloop dan alles stappen zoals beschreven staan in de app en maak ook foto’s van de boom.  We hebben ook een uitgebreide handleiding voor het gebruik van de app.

TIP! Neem een notitieboekje mee en schrijf wat op over de omgeving.

Stap 5

Analyseer gegevens

Analyseren is je gegevens zo bewerken en verwerken dat je er conclusies uit kunt trekken en je uiteindelijk jouw onderzoeksvraag ermee kunt beantwoorden. Hoe je dat moet doen hangt af van je onderzoek. 

Ga je de twee meetmethodes met elkaar vergelijken gebruik dat het werkblad: Welke methode is het meest betrouwbaar.  Heb je zelf een vraag bedacht of wil je de data die je hebt gevonden visualiseren? Gebruik dan het werkblad: Data zoeken en visualiseren. Beide werkbladen kan je opvragen bij jouw docent.

GLOBE Tree Height tutorial

Deze korte Engelstalige tutorial laat zien hoe je bij de data kunt komen van Tree Height en hoe je deze vervolgens kunt bekijken op https://vis.globe.gov/. Hiermee kun je zowel data van de hele wereld bekijken, als ook je eigen metingen opzoeken!

Je kunt je data terugvinden via: https://vis.globe.gov/ 

Stap 6

Trek conclusies

Nu je jouw gegevens hebt geanalyseerd, kan je je onderzoeksvraag gaan beantwoorden. Welke antwoorden kun je nu geven? 

In een conclusie kijk je ook even terug. Was het misschien moeilijk om je aan het tijdstip te houden wat je van tevoren bedacht had? Zulke dingen zet je er ook allemaal bij. Kan je ook bedenken wat voor invloed dit heeft gehad op jouw onderzoek? 

Stap 7

Deel je bevindingen

Onderzoek deel je met anderen zodat zij je resultaten en conclusies kunnen controleren, gebruiken voor nieuw onderzoek of gebruiken voor toepassingen. Er zijn verschillende manieren om je onderzoek te delen: 

  • Upload hier jouw onderzoeksrapport na akkoord van de docenten uploaden naar de GLOBE website. Wie weet zie je je eigen resultaten wel terug op de website. 

Stap 8

Bedenk nieuwe vragen

Er nog geen genoeg van? Onderzoek werkt vaak zo dat je tijdens het onderzoeken weer op nieuwe vragen komt. Door nieuwe resultaten of technologische ontwikkelingen kunnen er weer andere dingen onderzocht worden. Je begint weer bij stap 1 van de onderzoekscyclus. 

En zijn er misschien nieuwe vragen bij je opgekomen tijdens het onderzoek? Je kan het zelf weer verder gaan onderzoeken!