Onderzoek
weer & klimaat,
help je mee?

Onderzoeken

Hoe onderzoek ik weer & klimaat?

Om je onderzoek naar weer & klimaat goed uit te voeren gebruik je de GLOBE onderzoekscyclus. Op deze pagina wordt je stap voor stap door deze cyclus heen geleid. 

In deleerlingenhandleiding staan alle opdrachten die uitgevoerd kunnen worden tijdens dit onderzoek. Je hoeft ze niet allemaal te doen, dit ligt aan je docent. 

Stap 1

Oriënteer

Voor je onderzoek kan doen naar een onderwerp, moet je eerst weten waar het precies om gaat. In deze eerste stap ga je daarom van alles uitzoeken over waterkwaliteit. Hieronder vind je een paar tips om meer te weten te komen over dit onderwerp. Heb je vragen, schrijf ze dan op!

Brief van de wetenschapper

Lees de brief van de wetenschapper. Monique Somers, voormalig persvoorlichter KNMI, legt hierin uit wat klimaatwetenschap is en hoe jij kan helpen.  

Maak kennis met alle meetinstrumenten en de weerhut

Misschien is er bij jou op school is een weerhut geplaatst, hier zijn meerdere instrumenten in te vinden die van alles meten van het weer. Ga hier eens kijken en maak in de klas verder kennis met alle meetinstrumenten. 

Hier vind je achtergrondinformatie van alle meetinstrumenten. Vraag deze op bij jouw docent. 

YouTube video’s

GLOBE Observer App – Clouds: Getting Started

GLOBE cloud science 

 

Nog meer tips

  • Heb je iets gevonden waar je graag verder in zou willen verdiepen? Maak een lijst met allerlei vragen die jou leuk lijken om te onderzoeken. 
  • Een goed onderzoek kijkt naar iets wat nog niet bekend is. Dus zoek naar de ‘gaten’ in de (wetenschappelijke) kennis.
  • Een onderzoek moet ook een maatschappelijk nut dienen. Waarom is het belangrijk dat jouw onderwerp onderzocht wordt?

Handige websites

Stap 2

Stel onderzoeksvraag

Tijdens de oriëntatefase zijn er hopelijk al veel vragen bij je opgekomen die je hebt genoteerd. Op basis van de vragen die bedacht zijn, kan een onderzoeksvraag geformuleerd worden voor de rest van het onderzoek.

Bijvoorbeeld: 

  • Is er een relatie tussen wolken en verandering van wolktype en het weer? 
  • Hoe verandert het weer in een week/maand en welke veranderingen zie ik dan aan de lucht? 
  • Hoe zijn verschillen in klimaat wereldwijd te verklaren?
  • Hoe verandert het klimaat over de jaren op verschillende plekken ter wereld?

Hoofdvraag en deelvragen:

Voor een onderzoek is er één hoofdvraag met een aantal deelvragen nodig.  Deelvragen zijn alle vragen waar  eerst het antwoord op moet komen om je hoofdvraag te kunnen beantwoorden. 

Voor het stellen van goede vragen is een lijst met ‘eigenschappen’. Kijk op de pagina van de onderzoekscyclus waaraan een goede vraag moet voldoen. 

Stap 3

Ontwikkel onderzoeksplan

In stap 2 is een onderzoeksvraag bedacht. Nu komt het erop aan dat die vraag beantwoord gaat worden door onderzoek te doen. Elk onderzoek begint met het maken van een onderzoeksplan.

Voorbeelden van vragen die je in een onderzoeksplan schrijft zijn: 

  • Hoe lang duurt het onderzoek? 
  • Hoe vaak voer ik een meting uit? 
  • Doe ik dit alleen of in een groepje?
  • Wat heb ik allemaal nodig?
  • Wanneer voer ik het uit? 
  • Welke protocollen en dataformulieren heb ik nodig?

Al deze vragen beantwoord je in je onderzoeksplan.  Kijk op de pagina van de onderzoekscyclus waaraan een goed onderzoeksplan moet voldoen. 

Stap 4

Verzamel gegevens

Nu ga je echt aan de slag! Verzamel al je gegevens volgens je onderzoekplan. 

Je verzamelt je gegevens met behulp van protocollen en dataformulieren. Een protocol vertelt je hoe je een meting uitvoert. Het dataformulier gebruik je om je metingen op te schrijven. Welke je nodig hebt is afhankelijk van je onderzoeksvraag. Bekijk dus goed voor je het veld in gaat, of je de juiste protocollen en dataformulieren hebt. 

Data invoeren 

Vergeet niet om jouw data ook door te geven met de GLOBE Observer App. Zo deel je jouw gegevens met de wetenschappers en draag het bij aan wetenschappelijk onderzoek. Ook kun jij jouw gegevens makkelijker analyseren of vergelijken met anderen. Je krijgt van je docent de handleiding data invoer.  Wil je geen App downloaden, dan kan je jouw data ook via de website www.globe.gov invoeren. 

De data die je hebt ingevoerd via de App of de website komt dan op de website https://vis.globe.gov/GLOBE. Hiermee kan je jouw gegevens weer terugvinden.

Stap 5

Analyseer gegevens

Analyseren is je gegevens zo bewerken en verwerken dat je er conclusies uit kunt trekken en je uiteindelijk jouw onderzoeksvraag ermee kunt beantwoorden. Hoe je dat moet doen hangt af van je onderzoek. 

JJe kunt bijvoorbeeld gebruik maken van de data die is verzameld door leerlingen van over de hele wereld of alleen je eigen data vergelijken. Geef je resultaten overzichtelijk weer, bijv. in een tabel en/of grafiek. Denk goed na welke manier het beste past bij je onderzoeksvraag en je data. Hoe je jouw data het beste kunt visualiseren staat beschreven in de handleiding data visualisatie die je kunt opvragen bij jouw docent. 

Stap 6

Trek conclusies

Nu je jouw gegevens hebt geanalyseerd, kan je je onderzoeksvraag gaan beantwoorden. Welke antwoorden kun je nu geven? 

In een conclusie kijk je ook even terug. Was het misschien moeilijk om je aan het tijdstip te houden wat je van tevoren bedacht had? Of waren je verwachtingen heel anders dan de uiteindelijke resultaten? Zulke dingen zet je er ook allemaal bij. 

Stap 7

Deel je bevindingen

Onderzoek deel je met anderen zodat zij je resultaten en conclusies kunnen controleren, gebruiken voor nieuw onderzoek of gebruiken voor toepassingen. Er zijn verschillende manieren om je onderzoek te delen. Presenteer een weerbericht voor morgen o.b.v. jouw waarnemingen, maak een verslag of onderzoeksrapport van jouw weeronderzoek of maak een mooie powerpoint. 

  • Upload hier jouw onderzoeksrapport na akkoord van de docenten uploaden naar de GLOBE website. Wie weet zie je je eigen resultaten wel terug op de website. 

Stap 8

Bedenk nieuwe vragen

Er nog geen genoeg van? Onderzoek werkt vaak zo dat je tijdens het onderzoeken weer op nieuwe vragen komt. Door nieuwe resultaten of technologische ontwikkelingen kunnen er weer andere dingen onderzocht worden. Je begint weer bij stap 1 van de onderzoekscyclus.