Onderzoek
naar UHIE,
help je mee?
Lesmateriaal
Handleidingen
Deze website is zo opgezet dat leerlingen er zoveel mogelijk zelfstandig mee kunnen werken. Door mee te doen aan het UHIE onderzoek leren de leerlingen over het concept “onderzoek doen” binnen de context van het Urban Heat Island Effect.
Voor docenten zijn de volgende handleidingen beschikbaar:
- Docentenhandleiding (pdf) (word)
- Handleiding data invoer
Hierin staat uitgelegd hoe data invoert via de app of de internationale website www.globe.gov. - Handleiding data visualisatie
Deze handleiding geeft weer hoe je je eigen kan vergelijken met metingen gedaan door GLOBE scholen. - Handleiding thermische handschoen
Deze handleiding beschrijft hoe je van een ovenhandschoen een thermische handschoen maakt. Dit kan gebruikt worden om een thermische schok van de IRT te voorkomen. - Handleiding werken met GLOBE account
Deze handleiding beschrijft hoe je kunt werken met je account op de globe.gov website en hoe je leerlingen accounts kunt aanmaken voor de Globe Observer App.
Hoe zet je het UHIE project op?
Het project UHIE biedt allerlei mogelijkheden. Centraal staat onderzoek doen en het doen van metingen met een infrarood thermometer (zie meetinstrumenten). Deze basis kan worden uitgebreid met vakinhoudelijke of meer thematische lessen.
LET OP: Dit lesmateriaal is in voorjaar 2024 ontwikkeld als pilot met de Universiteit Utrecht en wordt momenteel getest. Het kan zijn dat het lesmateriaal nog iets wordt aangepast. Wil jij helpen bij het testen van het lesmateriaal? Neem dan contact op en ontvang maximaal 8 gratis infrarood thermometers!
Hoeveel tijd heb je?
- Les 1: Introductie + Werkblad onderzoeksplan stap 1: oriëntatie. Deze les begint met een Powerpoint waarbij uitleg wordt gegeven over het UHIE, vervolgens kunnen de leerlingen aan de slag met onderdeel 1: oriëntatie van het Werkblad onderzoeksplan. In dit onderdeel gaan ze nadenken over wat ze al weten van het UHIE en wat ze willen weten.
- Les 2: Werkblad onderzoeksplan (stap 2: stel onderzoeksvraag en 3: ontwikkel onderzoeksplan). In deze les gaan de leerlingen aan de slag met het stellen van een onderzoeksvraag en het opstellen van een onderzoeksplan. Om meer informatie over het UHIE te krijgen kunnen ze de Werkbladen stralingsbalans deel 1 en deel 2 ook als extra oriëntatie gebruiken. Hierdoor maken ze kennis met het doen van onderzoek naar het UHIE.
- Huiswerkopdracht: Werkblad onderzoeksplan (stap 4: verzamel gegevens). Leerlingen voeren zelfstandig in hun eigen tijd het onderzoeksplan uit dat ze hebben opgesteld.
- Les 3: Werkblad onderzoeksplan (stap 5: analyseer gegevens en 6: trek conclusies). In de laatste les gaan de leerlingen hun data analyseren en geven ze antwoord op hun onderzoeksvraag.
verdieping per vak
Aansluiting bij diverse vakken
- Aardrijkskunde: het UHIE past goed bij de thema’s stralingsbalans, gevolgen van klimaatverandering, oplossingen voor klimaatverandering en sustainable cities (hierbij kan eventueel een combinatie gemaakt worden met wateroverlast).
- Natuurkunde: het UHIE past goed bij de thema’s straling, soortelijke warmte en verdampingswarmte.
Verdieping
Combineer je onderzoek
Het onderzoeksproject UHIE past goed bij verschillende onderzoeksprojecten waaronder weer & klimaat, fijnstof en verschillende internationale protocollen.
- Weer & Klimaat en UHIE: Tijdens het Urban Heat Island Effect (UHIE) project maak je al gebruik van verschillende protocollen van Weer & Klimaat, zoals het wolkenprotocol en het meten van de luchttemperatuur. Leerlingen kunnen daarnaast ook de invloed van neerslag en luchtvochtigheid op het UHIE onderzoeken.
- Fijnstof en UHIE: Leerlingen kunnen onderzoeken hoe fijnstof en het Urban Heat Island Effect elkaar versterken, waarbij hogere temperaturen de concentraties fijnstof verhogen en dit op zijn beurt de negatieve effecten op de luchtkwaliteit.
Meer specifieke informatie en ideeën over het combineren van de projecten vind je in de docentenhandleiding.
Ook bijdragen
GLOBE lidmaatschap
Om mee te doen met de UHIE-campagne moet je school lid zijn van GLOBE. Je kunt dan:
- Lesmateriaal met een slotje ervoor downloaden;
- Naar GLOBE (trainings)dagen komen;
- Leerlingen hun resultaten laten presenteren op de Science Fair;
- Ondersteuning krijgen.
Check hier of jouw school lid is.
Dorien Dorresteijn - GLOBE
Projectleider GLOBE UHIE
GLOBE
Contactpersoon
Heb je vragen over het UHIE project?
Neem dan contact op met Dorien.